Enligt en undersökning som Kantar Sifo gjort åt Postnord ökade försäljningen på black friday med 46 procent jämfört med förra året. Var tredje svensk fyndade reavaror under det dygnet och hälften av dem handlade bara på internet.
I snitt spenderades 2 290 kronor per person och de flesta köpte kläder och hemelektronik.
Den stora ökningen internetköp märks nu hos Postnord som har fullt upp med att leverera paket. I helgen hanterade de 719 000 paket och det var betydligt med än de räknat med.
– Svenskarna e-handlar som aldrig förr. Både e-handlare och distributörer har planerat länge för den här dagen, men ingen hade kunnat drömma om en sådan här utveckling. Vi har ett enormt tryck. Vi har stärkt upp med extra personal och fordon för att kunna leverera så snabbt som möjligt. När det kommer in så många fler paket än våra kunder flaggat för kan det ändå hända att några mottagare får vänta lite extra. Vi hoppas på förståelse för det, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.
Black friday ses som startskottet på julhandeln, men inte alla köpte julklappar. Över hälften köpte bara grejer till sig själv.
− De flesta tror att black friday tar av julhandeln och det stämmer till viss del, men det är också tydligt att en stor del av konsumenterna passar på att handla till sig själva under dagen, säger Carin Blom.
Enligt Postnords prognoser kommer svenskarna att e-handla julklappar för 6,4 miljarder kronor i år, 14 procent mer än förra året. De tror även att var tredje julklapp kommer att vara inköpt på nätet.
I undersökningen deltog 1 475 personer i åldrarna 18-79 genom en webbpanel.