Tidigare körde svenska LKAB Malmtrafik AB och norska Malmtrafikk AS via så kallad B-licens på respektive sida av gränsen.
Efter en lagändring i Norge kan nu utländska operatörer söka B-licens på norska delen av Malmbanan, Ofotbanen.
Två licenser blir därmed en.
- Nu möts vi på gränsen och knyter ihop de regler som finns för att uppfylla de krav som ställs, säger Lars-Olov Strand, trafiksäkerhetschef vid LKAB Malmtrafik, till Veckobladet.
Säkerhet
En licens innebär att tågen kan köras med ett enda säkerhetsstyrningssystem för all järnvägstrafik.
- Det blir en enhetlig styrning och genom detta höjer vi ytterligare säkerheten i vårt arbete.
Andra vinster är att hanteringen av avvikelser blir mer överskådlig. Kontakten mellan myndigheterna i de båda länderna förbättras. Dessutom kan administrativa effektiviseringar göras och mer fokus läggs på järnvägsdriften.