Backgård: "Det har begåtts en del misstag"

Om drygt ett halvår räknar den nya organisationen för svenskt ambulansflyg med att vara igång. Det trots att man ännu inte fått tag på piloter, flygtillstånd eller flygplanstekniker. "Ett halvår är en väldigt kort tid inom flygbranschen", säger Agneta Karlfeldt, Babcock international airambulance.

Agneta Karlfeldt, vid Babcock international airambulance påpekar att ett halvår är en väldigt kort tid för att KSA ska hinna få ordning på allt innan driftstart.

Agneta Karlfeldt, vid Babcock international airambulance påpekar att ett halvår är en väldigt kort tid för att KSA ska hinna få ordning på allt innan driftstart.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Norrbotten2021-04-14 17:45

Vi har tidigare berättat att Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, KSA, åter igen skjutit upp trafikstarten, nu till november. Då återstår endast två månader av det avtal som regionen har med Babcock international airambulance.

– Det är nödvändigt för oss att man verkligen kommer igång i november, personligen tror jag att man kommer att göra det, säger regionrådet Kenneth Backgård (SJVP), som själv sitter med i KSA:s styrelse.

Han påpekar att det i nödfall går att upphandla ambulansflyg på spotmarknaden.

– Då klarar vi oss ett tag, men i längden är det naturligtvis inte hållbart, säger Backgård.

Hans övertygelse är att KSA kommer igång, han menar att det är länge kvar till den planerade driftstarten.

– Det har begåtts en del misstag, dessbättre inte så stora. Sen är det mycket som blir överklagat hela tiden, vilket gör att det drar ut på tiden. Men jag tror KSA kommer lyckas, annars hade vi inte gett oss in i det här, säger Backgård.

Agneta Karlfeldt är ansvarig för ambulansflyget i norra Sverige idag, hon meddelar att Babcock är öppna för att förlänga avtalet.

– Jag känner en oro för patientsäkerheten, om inte KSA kommer igång. Det är klart att vi måste ställa oss positivt till att fortsätta hjälpa regionerna, men vi är inte där än, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!