NTM-koncernen, som äger Norr Media, genomför just nu stora organisationsförändringar och som ett led i detta tillsätter koncernen nya chefer. Åsa Junkka kommer att vara en av två publicistiska chefer inom NTM-koncernen.
– Jag kommer att jobba med de tidningar som har mer än 15 000 prenumeranter. I den grupp som jag kommer att leda ingår Corren, Norrköpings-tidningar, Norrländska Socialdemokraten, Norrbottens-Kuriren, Norran, Enköpings-posten, Södermanlands nyheter och så kommer vi att ha ett samarbete med Uppsala nya tidning, säger hon.
– Man anser att de här tidningarna kan ha liknande problem, liknande organisationer, liknande utmaningar och kan ha ett samarbete och utbyte med varandra.
Vad ska du göra?
– Jag ska jobba tillsammans med chefredaktörerna på de här tidningarna för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att bedriva lokal journalistik i framtiden. Jag kommer att arbeta tillsammans med de lokal cheferna för att hjälpa dem med allt från organisation, logistiska frågor till att stötta utgivarskapet. Det här är en ny organisation och den måste formas tillsammans med dem som är i den, säger hon.
Kommer läsarna att märka av allt det här?
– Jag hoppas att läsarna märker om vi gör förändringar som gör att vi gör mer av sådant som läsarna vill läsa, men vad vi internt har för organisation kanske inte läsarna behöver bry sig om, säger Åsa Junkka.