Ambulansflygets beslut att flyga i egen regi rivs upp

Svenskt ambulansflyg anställde egna piloter istället för att upphandla ett flygbolag. Men det var fel, enligt förvaltningsrätten.

Beslutet att flyga i egen regi var ett som förbundsfullmäktige i Svenskt ambulansflyg inte hade rätt att fatta, konstaterar förvaltningsrätten i Umeå.

Beslutet att flyga i egen regi var ett som förbundsfullmäktige i Svenskt ambulansflyg inte hade rätt att fatta, konstaterar förvaltningsrätten i Umeå.

Foto: Svenskt ambulansflyg, pressbild

Norrbotten2022-02-19 10:15

Köpet av Kommunalförbundet Svenskt ambulansflygs nya mångmiljonplan har ifrågasatts. Kritiken fick mer luft under vingarna när det visade sig att planen har problem att starta och landa när det är halt ute.

Något det ofta är på flygplatsen i Gällivare vintertid, då ambulansflyget också måste kunna hämta sjuka och skadade patienter.

Som vi rapporterat tidigare bestämde sig KSA, som ägs gemensamt av landets 21 regioner, också för att flyga de nya ambulansflygen själva istället för att göra klart upphandlingen.

Nu har Förvaltningsrätten i Umeå, efter att en privatperson överklagat förbundsfullmäktiges beslut, slagit fast att de inte hade rätt till det. KSA ska enligt sin egen förbundsordning "upphandla och samordna flygambulanstjänst". De hävdar att de gjort det, men enligt förvaltningsrätten är det inte en upphandling att rekrytera och anställa piloter.

"Utifrån förbundsordningens ordalydelse och innebörden av de begrepp som där anges anser förvaltningsrätten att förbundets beslut att bedriva luftfarts- och flygambulansverksamhet i egen regi inte kan anses rymmas inom det uppdrag förbundet fått", skriver förvaltningsrätten i domen.

Förbundsfullmäktige har beslutat att ändra förbundsordningen men det måste godkännas av alla regioner. Så här formuleras den nya texten.

"Förbundets ändamål är att bedriva luftfartsverksamhet och för medlemmarna tillhandahålla ambulansflyg samt samordna och koordinera densamma. I ansvaret ingår att via egen regi eller utkontraktering omhänderta den operativa driften av såväl ambulansflyg som beställnings- och koordineringscentral. Förbundet skall även i övrigt verka för utveckling av förbundets verksamhet."

KSA har tagit emot domen, men vill avvakta med kommentarer.

Svensk pilotförening har riktat kritik mot att de 30-40 piloter som i flera år rattat ambulansflygen för operatören Babcock inte erbjudits jobb. Nu hotar facket med stämning.

– Vi hävdar att det är en verksamhetsövergång som inte gått rätt till enligt LAS. Man har inte tagit över personalen eller kollektivavtalet som vi menar att man ska göra, säger ordföranden Simon Enochson.

Förhandlingar har inletts, men enligt Enochson ska de ha ajournerats ganska fort.

– Man ska träffas igen om några veckor. Som jag förstår det vill KSA ha ett klargörande om vilka vi menar omfattas av verksamhetsövergången och vi menar att det är alla piloter som var verksamma då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!