Den nordfinska berggrunden bedöms innehålla stora malmrikedomar. Bland annat utvinns i nuläget guld för 1,3 miljarder kronor i Kittilä varje år.
- Det finns inte många möjligheter till snabba lösningar, säger Hannu Halinen, ambassadör för arktiska frågor på finska utrikesdepartementet, till NRK. Det ligger i vårt gemensamma intresse att bygga denna järnväg.
Mest logiskt är att bygga en järnväg från Finland med anslutning till svenska järnvägsnätet vid Svappavaara. Utskeppningshamn blir då Narvik.
Kirkenes
Delen från Pajala till Svappavaara utreds redan på svensk sida i och med järnmalmsprojekten i Pajalaområdet. Men även en järnväg från Finland till Kirkenes eller Skibotn kan vara en lösning. Men då snackar vi om sträckor på 300-500 kilometer.
Från finsk sida tycker man att den norska oljefonden skulle kunna finansiera en järnväg.
Erik Lahstein, statsekreterare på norska UD, säger dock till NRK att det inte är aktuellt att använda oljepengar till ett järnvägsprojekt Finland-Norge.