Även norska sidan kräver dubbelspår för att klara kapaciteten

Järnvägsfrakterna mellan södra och norra Norge sparar 200 miljoner kronor per år. Men ökad kapacitet behövs, enligt kommunalrådet i Narvik.

Pulsåder. Godstrafiken via Norrbotten mellan Syd- och Nordnorge är en viktig pulsåder, konstateras i en rapport. Men omfattande investeringar krävs för att klara kapaciteten. Här Cargonets godståg Narvik-Oslo.

Pulsåder. Godstrafiken via Norrbotten mellan Syd- och Nordnorge är en viktig pulsåder, konstateras i en rapport. Men omfattande investeringar krävs för att klara kapaciteten. Här Cargonets godståg Narvik-Oslo.

Foto: Håkan Zerpe

NORDNORGE2015-03-05 16:01

En rapport lades fram i veckan, "Banekorridoren for framtiden – en analys av samfunnsnytten av Ofotbanen". Sistnämnda är norska delen av Malmbanan Kiruna-Narvik. Narviks hamn och Nordland fylkeskommun, motsvarande länsstyrelsen, har beställt rapporten från ett konsultföretag.

De tåg som varje dag transporterar containrar mellan norra och södra Norge via Sverige medför besparingar på 200 miljoner kronor per år gällande fraktkostnader jämfört med om andra transportslag användes.

Studien visar på att exporten av "sjömat", fiskrelaterade produkter, per järnväg söderut har ökat med 217 procent sedan 2007. Totalt ökade godstrafiken på Malmbanan/Ofotbanen Kiruna-Narvik med 31 procent. I undersökningen understryks också att Ofotbanen är en livsnerv för godstransport båda vägarna mellan södra och norra Norge.

Exempelvis är innehållet i nio av tio matkassar som säljs i Nordnorge fraktat på järnväg.

Men banans framgång varar inte för evigt och är inte oberoende av de politiska beslut, poängterar Tore Nysæter, kommunalråd och ledamot i organisationen Ofotbanealliansen, en sammanslutning av 30-talet privata och offentliga aktörer.

– Utan investeringar i ökad kapacitet på Ofotbanen kommer den inom några år att vara en flaskhals för befolkning och näringsliv i Nordnorge, säger han till Fremover.

Fler och längre mötesstationer räcker inte, menar Ofotbanealliansen. Om banan som livsnerv ska bestå måste planerna på dubbelspår bli verklighet.

Bakgrund

Trafikverket har startat ett arbete med en järnvägsplan gällande 40 kilometer av Malmbanan mellan Kiruna och Bergfors. Den ska står klar i slutet av 2016 och ge underlag till beslut om byggande av dubbelspår på sträckan. Under 2016 fortsätter Trafikverket utreda avsnittet Vassijaure-Kopparåsen. En gemensam norsk-svensk utredning visar på stora samhällsvinster med att bygga ut banans kapacitet på båda sidor om gränsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!