En rapport lades fram i veckan, "Banekorridoren for framtiden – en analys av samfunnsnytten av Ofotbanen". Sistnämnda är norska delen av Malmbanan Kiruna-Narvik. Narviks hamn och Nordland fylkeskommun, motsvarande länsstyrelsen, har beställt rapporten från ett konsultföretag.
De tåg som varje dag transporterar containrar mellan norra och södra Norge via Sverige medför besparingar på 200 miljoner kronor per år gällande fraktkostnader jämfört med om andra transportslag användes.
Studien visar på att exporten av "sjömat", fiskrelaterade produkter, per järnväg söderut har ökat med 217 procent sedan 2007. Totalt ökade godstrafiken på Malmbanan/Ofotbanen Kiruna-Narvik med 31 procent. I undersökningen understryks också att Ofotbanen är en livsnerv för godstransport båda vägarna mellan södra och norra Norge.
Exempelvis är innehållet i nio av tio matkassar som säljs i Nordnorge fraktat på järnväg.
Men banans framgång varar inte för evigt och är inte oberoende av de politiska beslut, poängterar Tore Nysæter, kommunalråd och ledamot i organisationen Ofotbanealliansen, en sammanslutning av 30-talet privata och offentliga aktörer.
– Utan investeringar i ökad kapacitet på Ofotbanen kommer den inom några år att vara en flaskhals för befolkning och näringsliv i Nordnorge, säger han till Fremover.
Fler och längre mötesstationer räcker inte, menar Ofotbanealliansen. Om banan som livsnerv ska bestå måste planerna på dubbelspår bli verklighet.