Young Creative Challenge: Glöm 2.45-ragget, säg hej till 23.45

Rätt tilltal kan vara helt avgörande. En utmaning som grupperna i Young Creative Challenge ställdes inför under helgen.

Emma Fjällström, Elias Burman Elevira Lindgren på bilden saknas Elisa Magnusson och Amanda Lundberg

Emma Fjällström, Elias Burman Elevira Lindgren på bilden saknas Elisa Magnusson och Amanda Lundberg

Foto:

NMW2017-02-05 20:35

Under fredagseftemiddagen startade Young Creative Challenge. En dygnslång tävling där syftet är att ge unga kreativa människor en plattform där de kan visa upp sin kompetens och knyta kontakter som senare kan hjälpa dem i arbetssökandet. Tävlingen genomfördes för tredje gången i år och två kategorier genomfördes, den ena med fokus på studenter på universitetsnivå och den andra för gymnasieelever.

Tävlingen är utformad så att en part i företagsvärlden delar ut ett case och sedan är det upp till studenterna att lösa det på kreativast möjliga vis.

IQ vars uppdrag är att bidra till en smartare syn på alkohol och därmed minska dess skadeverkningar var de som delade ut ett case till universitetsstudenterna i år.

Caset var formulerat så här: "Vi vill skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring frågan om alkohol i kombination med sex."

På lördagskvällen presenterades vinnarna efter ett intensivt dygn av hårt gnuggande av geniknölar.

Sebastian Brännvall, Bisam Abou-Chakra och Samuel Blomqvist samt Sofia Åslund blev den grupp som utsågs till vinnare och mottog prissumman på 15 000 kronor.

– Riktigt roligt! Kul att få ett erkännande på det sättet, men jag sade innan prisutdelningen till gruppen att oavsett hur det går så kan vi känna oss riktigt nöjda, vi har haft en riktigt bra känsla i gruppen hela tiden och det har varit riktigt roligt att jobba tillsammans, säger Sebastian Brännvall.

Han, Samuel Blomqvist och Sofia Åslund går YH-utbildningen Digital Strateg i Piteå medan Bisam Abou-Chakra går journalistutbildningen vid LTU.

– Vi andra kände varandra, men Bisam var ett nytt och välkommet tillskott till gruppen.

– Vi körde på till klockan 2 på fredagen och sedan var det hem till Luleå och sova i tre timmar innan det var dags att stiga upp och fortsätta. Det var ett intensivt dygn, men riktigt roligt.

Konceptet då? Jo, allmänt känt är "kvart-i-tre-ragget", som symboliserar den desperation som kan uppstå när uteställen är på väg att stänga och man är överförfriskad.

– Utfallet blir då många gånger någonting negativt, även om alkohol och sex inte behöver vara det.

Därför valde man ett annat klockslag, nämligen 23.45 (läs: kvart i tolv) som man utformade till ett koncept under de 24 timmar som tävlingen utspelade sig på.

– Det är inte ett klockslag som så, utan mer ett sätt att tänka, att man tidigare på kvällen inte är överförfriskad utan istället bara har roligt. Att man ska försöka ta vara på allting som är bra istället.

– Men som symbol menar vi med kvart i tolv att allting är mer på topp, man är klarare i skallen och fattar sundare beslut.

Konceptet tog sedan formen av olika kommunikationsplattformar där man kan nå ut till unga som både kan tänka sig att kommunicera öppet via sociala medier eller hellre vill prata privat.

– Men jag kan inte berätta för mycket, vi har ju sålt konceptet till IQ så det är de som äger det nu, säger Sebastian Brännvall.

Juryn motiverade gruppen vinst enligt följande:

"Med ett positivt budskap har vinnarna fokuserat på att väcka tankar utan pekpinnar"

Där just att gruppen utformat en idé utan pekpinnar var starkt bidragande till segern.

– De ville verkligen ha ett bra tilltal till ungdomarna och det känns kul att vi lyckades utforma det, trots de aningen extrema förhållanden som tävlingen innebar.'

För första gången någonsin anordnades även en mindre variant av Young Creative Challenge med elever på Strömbackaskolan. Där segrande Emma Fjällström, Elias Burman, Elvira Lindgren, Elisa Magnusson och Amanda Lundberg.

De löste Citybuss Piteås case:

"Vi vill öka medvetenheten att mobilbiljetter finns och att det enkelt att köpa och använda dem. Det hoppas vi ska leda till mindre hantering av kort/kontanter för våra chaufförer vilket ökar chaufförernas säkerhet. Vi hoppas också att resenärerna ska bli nöjdare för att det är smidigare sätt att betala på samt att vi minskar köbildning in till bussarna. På sikt hoppas vi att nöjda kunder skapar än fler resenärer."

Juryns motivering för den vinnande idén:

"Det vinnande lagets idé fångar målgruppens uppmärksamhet genom att använda ett hårt språk med en mjuk tvist. Genom att låta busschaufförerna stå som avsändare av budskapet ”Du är så jävla…underbar som använder appen” har de gett personlighet i kommunikationen och visat på den vinning som finns i att använda appen både för resenär och chaufför. Det vinnande laget visade också att de tänkt ett steg längre med de söta godisarna som tillsammans med goda ord från chaufförerna ska delas ut på bussarna till de resenärer som använt appen. Idén har potential att ge verklig effekt, utvecklas vidare i sin personliga touch och även synas i verkligheten då Citybuss gärna utvecklar idén vidare tillsammans med det vinnande laget."

Young Creative Challenge är en del av Norrbotten Media Week (NMW) och genomfördes i år för 3:e gången. Det var totalt 14 lag som tävlade i 2 klasser. En för gymnasielever och en för studerande Universitet, folkhögskola och YH-utbildning.

Ordförande iför den äldre målgruppen juryn var David Eriksson grundare och VD på byrån North Kingdom

Tävlingen är ett initiativ av byrån In The Cold i Piteå och syftet är att lyfta unga kreativ människor så att de lättare får jobb och kan utvecklas inom sitt yrke.

Prissumman på 15 000 kr delades ut av Juan-Pablo Roa VD på IQ

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!