Niklas Nordström: Malmbanan måste bli dubbelspårig

Niklas Nordström backar upp LKAB:s krav på dubbelspårig malmbana – inte minst med tanke på Norges expansiva fiskeexport. "Omöjligt att trängas med den norska fisken, om det inte kommer till dubbelspår", säger Luleås kommunalråd.

25 januari 2018 05:00

Niklas Nordström närvarade vid den årliga konferensen Arctic Frontiers i Tromsö och där fick han, i möten med bland andra näringsminister Mikael Damberg, diskutera möjligheterna för gruv- och rymdnäringen i Norrbotten.

Men detta ställer också krav på infrastrukturen. Precis som LKAB tidigare har sagt menar därför Nordström att Malmbanan måste bli dubbelspårig, något som även det norska näringslivet efterfrågar.

Läs mer: LKAB: "En stor besvikelse"

– Mer och mer tydligt att vi har en samsyn med norrmännen. De har ett starkt intresse i att knyta ihop den svenska infrastrukturen med den norska, säger Nordström.

En bakgrund är att Norge avser att öka fiskexporten, som enligt Nordström måste ske via Sverige för att nå flygplatserna i Oslo och Helsingfors.

– Den går ju på långtradare i dag, men måste forslas på järnväg framöver. Inte en chans att den kan gå på svenska vägar.

Dessutom pekar han på nya mineralfyndigheter som sträcker sig från Norge till finska Lappland – och som kan vidareförädlas i Luleå.

– Skulle vi knyta ihop de mineralrika områdena med Malmbanan, då har du en koppling till Narviks hamn och Luleå hamn. För oss innebär det en chans att förädla många mineraler. Vi har gott om mark på Svartön och Hertsölandet.

Vill Norge vara med och finansiera dubbelspår längs Malmbanan?

– En rimlig diskussion. LKAB har finansierat infrastruktur på den norska sidan och norsk fiskeindustri måste vara medhjälpande eftersom de har ett intresse av att få ut godset.

Hur tar du detta vidare?

– Vi måste kroka arm med norrmännen. Malmbanan måste breddas om LKAB ska få ut sina grejer. Omöjligt att trängas med den norska fisken, om det inte kommer till dubbelspår, säger Niklas Nordström.

Mikael Damberg, Sveriges näringsminister, tog del av argumenten under konferensens seminarier.

Läs mer: Länets ödesfrågor – så svarar näringsministern

– Ett viktigt budskap från Niklas Nordström i Tromsö. Och som ägaransvarig för LKAB är jag väl medveten om Malmbanans betydelse för deras verksamhet, men också för norsk export.

Ändå vill inte näringsministern föregripa den pågående remissrundan gällande Trafikverkets infrastrukturförslag – där dubbelspårig malmbana inte ingår.

– Hela Sverige kommer med önskemål om infrastruktursatsningar just nu. Men vi har ju ökat ramen med 100 miljarder kronor och jag skulle bli väldigt förvånad om regeringens slutgiltiga förslag inte innehöll förbättringar av Malmbanan.

Har du diskuterat frågan med din ministermotsvarighet i Norge om gemensamma satsningar på infrastrukturen i regionen?

– Vi pratade mycket om den viktiga handeln som får oss att växa ihop som länder. Men jag gör inte förhandlingar om infrastruktur med Norge. Det får infrastrukturminister Thomas Eneroth göra.

I övrigt var näringsministern Damberg imponerad över hur fokus som låg på näringslivsutvecklingen i norra Sverige under Arctic Frontiers.

– Det väckte stor uppmärksamhet att EU har utnämnt Norr- och Västerbotten till en av de ledande innovationsregionerna i Europa just nu.

Mikael Damberg menar att den svenska tunga industrins flaggskepp i norr, som LKAB och SSAB ("stål utan kol"), även etableringen av Northvolt och vindkraftparken i Piteå, leder utvecklingen i den gröna omställningen.

– Hela Arktis är en unik region. Få regioner har behållig fred, stabilitet och ett konstrkutivt samarbete över tid, säger näringsministern.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa