Den 23 augusti förra året stod det klart att Statens fastighetsverk skulle leda saneringsarbetet av Kebnekaise. Detta efter att ett norskt Herculesplan med fem besättningsmän kraschat vid Kebnekaisemassivet i mitten av mars 2012. Efter bara några dagar fick saneringsarbetet dock pausas.
– Snön för den säsongen kom redan efter bara fyra-fem dagar in på arbetet, så då fick vi avbryta den 28 august, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.
Sedan början av augusti i år har saneringen återupptagits och arbetet verkar hittills fortskrida över förväntan, enligt Carl-Johan Olofsson, insatschef vid Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur.
– Det ser bra ut, men allting kommer inte kunna samlas upp eftersom viss materiell har ramlat ner i glaciärssprickor. Det är något man måste räkna med, säger han om den första veckans sanering.
Förra året samlades det upp 15 ton vrakdelar och under den gångna vecka har det samlats upp 10 ton till av de totalt 34 ton vrakdelar som ska finnas kring Kebnekaise. Det är en 25 man stor styrka från både Jägarbataljonens bergspluton och F17 i Blekinge som sanerar olycksplatsen. Först samlas vrakdelarna i stora nätkorgar som transporteras med helikopter ner till Nikkaluokta för inspektion och sedan vidare för att förstöras.
– Städningen har gått fantastiskt bra. Det är en svår och besvärlig arbetsplats, man kan inte släppa upp vem som helst i den miljön. Så vi är imponerad av Jägarbataljonens bergspluton och deras arbete, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.
I dagsläget är det oklart vilken som kommer stå för slutnotan, men just nu är det Försvarsmakten som bistår med personalen och Statens fastighetsverk som står för merkostnader som utrustning, helikoptertransporter och miljöövervakning. Kring 4,5 miljoner är budgeterat från Statens fastighetsverk till årets insatser, förra året landade summan på 3,5 miljoner.
– Hur kostnaden ska vidarefaktureras? Den frågan har jag också ställt men inte fått något svar på, men det ligger ovanför mitt huvud, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.