Nu återupptas städningen

Förra sommaren hann knappt städningen av Herculeskraschen påbörjas innan den fick avbrytas. Arbetet är nu återigen i full gång, men vissa vrakdelar förblir kvar på Kebnekaise.
– Allting kommer inte kunna samlas upp, säger Carl-Johan Olofsson, Försvarsmakten.

TRIO. Per Sandberg, Statens fastighetsverk, Gunhild Rosqvist, Tarfala forskningsstation och Försvarsmaktens miljöchef Arne Wessnér följer koncentrerat Carl-Johan Olofsson genomdragning av arbetet.

TRIO. Per Sandberg, Statens fastighetsverk, Gunhild Rosqvist, Tarfala forskningsstation och Försvarsmaktens miljöchef Arne Wessnér följer koncentrerat Carl-Johan Olofsson genomdragning av arbetet.

Foto: Robert Holmbom

Nikkaluokta2013-08-08 16:35

Den 23 augusti förra året stod det klart att Statens fastighetsverk skulle leda saneringsarbetet av Kebnekaise. Detta efter att ett norskt Herculesplan med fem besättningsmän kraschat vid Kebnekaisemassivet i mitten av mars 2012. Efter bara några dagar fick saneringsarbetet dock pausas.

– Snön för den säsongen kom redan efter bara fyra-fem dagar in på arbetet, så då fick vi avbryta den 28 august, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.

Sedan början av augusti i år har saneringen återupptagits och arbetet verkar hittills fortskrida över förväntan, enligt Carl-Johan Olofsson, insatschef vid Arméns Jägarbataljon i Arvidsjaur.

– Det ser bra ut, men allting kommer inte kunna samlas upp eftersom viss materiell har ramlat ner i glaciärssprickor. Det är något man måste räkna med, säger han om den första veckans sanering.

Förra året samlades det upp 15 ton vrakdelar och under den gångna vecka har det samlats upp 10 ton till av de totalt 34 ton vrakdelar som ska finnas kring Kebnekaise. Det är en 25 man stor styrka från både Jägarbataljonens bergspluton och F17 i Blekinge som sanerar olycksplatsen. Först samlas vrakdelarna i stora nätkorgar som transporteras med helikopter ner till Nikkaluokta för inspektion och sedan vidare för att förstöras.

– Städningen har gått fantastiskt bra. Det är en svår och besvärlig arbetsplats, man kan inte släppa upp vem som helst i den miljön. Så vi är imponerad av Jägarbataljonens bergspluton och deras arbete, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.

I dagsläget är det oklart vilken som kommer stå för slutnotan, men just nu är det Försvarsmakten som bistår med personalen och Statens fastighetsverk som står för merkostnader som utrustning, helikoptertransporter och miljöövervakning. Kring 4,5 miljoner är budgeterat från Statens fastighetsverk till årets insatser, förra året landade summan på 3,5 miljoner.

– Hur kostnaden ska vidarefaktureras? Den frågan har jag också ställt men inte fått något svar på, men det ligger ovanför mitt huvud, säger Per Sandberg, Statens fastighetsverk.

Detta har hänt – Herculesolyckan vid Kebnekaise

15 mars, 2012:

Klockan 13:40 startar flygplanet av typen C-130J Super Hercules från Evenes i Norge, på väg mot Kiruna.

Klockan 14:57 kolliderar flygplanet med bergväggen.

Därefter följer flera försök att kontakta flygplanet men eftersom man inte får någon kontakt dras en stor sök- och räddningsaktion igång.

17 mars:

Man kan lokalisera haveriplatsen till Rabots glaciär. Under kvällen konstateras att ingen i besättningen har överlevt kraschen och räddningsinsatsen kan avslutas.

11 maj:

En preliminär faktasammanställning från Statens haverikommission presenteras. Där framgår det att piloterna hade problem med att kalibrera höjdmätaren.

4–12 augusti:

De svarta lådorna som innehåller planets färdskrivare hittas.

23-28 augusti:

Bärgningsarbeten genomförs och man lyckas få ned tio ton vrakdelar från fjället innan det börjar snöa och man tvingas avbryta bärgningsarbetet för säsongen.

4 oktober:

Ett laboratorium lyckas restaurera och tömma de svarta lådorna på data.

Preliminärt september, 2013:

Haverikommissionen presenterar rapporten om vad som hände.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!