Åkeriägare riktigt oroad

Åkeriägaren Leif Sandström i Niemisel har föga förståelse för förslaget om kilometerskatt på lastbilstransporter. - Katastrof om den införs. Det blir stora kostnadshöjningar som drabbar skogsnäringen och konsumenter i glesbygden, säger han.

HEMSKT. Agneta Wikström bor i Smedsbyn och pendlar till jobbet i Råneå. Hon tycker att det är hemskt om bensinen blir ännu dyrare.

HEMSKT. Agneta Wikström bor i Smedsbyn och pendlar till jobbet i Råneå. Hon tycker att det är hemskt om bensinen blir ännu dyrare.

Foto: Roland S Lundström

NIEMISEL2008-02-02 01:45
Tillsammans med sin son Johan driver Leif Sandström ett åkeri i Niemisel. Till fordonsparken hör grävmaskin, flis- och timmerbil. Företaget har fem anställda och nu under högkonjunkturen är lastbilarna ständigt i rullning. -Bilarna går cirka 35.000-40.000 kilometer per år. Redan dagens kostnader är höga, men nu har det ju varit gott om jobb, så det har varit lite lättare. Men vi är inte förtjänta av några höjningar, säger Leif Sandström.Han och kollegorna inom BDX har tagit del av uppgifterna om förslagen från klimatberedningen. Det kan bli aktuellt med någon form av aktion mot förslaget, att man försöker påverka det innan beslut fattas.Inom kort ska han sätta sig ner och räkna ut vad kilometerskatten skulle betyda för hans företags ekonomi. Det han är riktigt oroad över är skogsnäringen. -En ytterligare kostnad vore förödande för skogsnäringen. Det finns ju ingen skog nära kusten där sågarna finns, så det blir allt längre transporter från inlandet. Blir det dyrare transporter drabbar det näringen hårt, säger Leif Sandström.I stället för en kostnadsökning hade han och kollegorna sett fram mot en höjning av tonnaget, att de fick tillåtelse att lasta mer och på det viset minska antalet körda mil. -Vi vet inte ännu hur det blir med det, säger han.Han konstaterar också att dyrare transporter drabbar glesbygdsbor som får räkna med dyrare varor. -Det är svårt här uppe då det inte finns några alternativa transportsätt. De verkar ha svårt att förstå vilka avstånd vi har här uppe, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!