Sugproppar kan bli LKAB:s melodi

LKAB funderar på ny teknik i Narviks hamn som ska ersätta tjocka rep vid förtöjningar.

Narvik2013-01-16 12:55

Moormaster heter det nya system som kan göra hamntrafiken i världen mer rationell. Vinsten uppges bli kortare lastningstider och lägre personalkostnader.

I stället för förtöjning med hjälp av traditionella tjocka rep har internationella företaget Cavotec tagit fram en slags förtöjningsmaskiner som placeras på kajen. Maskinerna har hydrauliska armar med stålplattor, försedda med tätningsringar av gummi. Plattorna blir som enorma sugkoppar, en liknande teknik som används vid flyttning av större fönster.
Sverige vit fläck

Maskinerna placeras med 10-15 meters mellanrum längs kajen, beskriver Ny.teknik.se. 28.000 förtöjningar gjordes under 2012, dock ingen i Sverige.

-  Vi har fört samtal med rederier som Silja och Viking Line samt med LKAB när det gäller deras hamnverksamhet i Narvik. Men vi har ännu inte fått något avslut här hemma, säger Stefan Widegren, Cavotecs styrelseordförande.

Uppskattningsvis kan rätt antal maskiner för en malmbåt kosta 60-100 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!