Skeppningen sinkar

Premiärskeppningen av Pajalas järnmalm senareläggs och lastningen tar lång tid eftersom lagringskapaciteten är låg. Därför väntar båten medan transporterna rullar från Sverige.

DYR PÅLNING. Arbeten med nya hamnen, som pålning och andra jobb, gav fördyringar för Northland.

DYR PÅLNING. Arbeten med nya hamnen, som pålning och andra jobb, gav fördyringar för Northland.

Foto: Northland resources

Narvik2013-02-08 06:00

Begränsningen gör skeppningen betydligt dyrare än normalt. Premiärbåten ska gå till Holland med järnmalmskoncentrat till kunden Tata steel. Northland har gått ut med att lastningen i Narvik påbörjas 9 februari.

- Det som nu gäller är att båten ska anlöpa den 11. Senast, säger Anders Antonsson, med i Northland resources ledning.

Båten ska ta sig från England. Det kan bli svårt att hinna till den dagen, kanske på kvällen, uppger Narviks hamn.

Northland är i färd med att bygga en hamn i Narvik. Den blir inte klar förrän i augusti, enligt tidigare angivna planer. Det gör att lastningen i tillfälliga hamnen, där stort lager och skeppslastare saknas, påfrestar Northland.

Första båten ska ta 40.000 ton järnmalmskoncentrat.

- Det lager de har här i Narvik tar bara 4.000 till 5.000 ton. I nya hamnen kan de ta 220.000 ton, upplyser Finn Sneve, driftledare i Narviks hamn.

Begränsningen i lagerkapacitet gör att frakterna behöver rulla från Sverige medan båten ligger inne, bekräftar Anders Antonsson.

- Ja, vi kan inte ha alla 40.000 ton där. Det kan ta tio dagar att lasta. Det är vad vi beräknat, vi har aldrig gjort det här förut.

Skeppningen kräver bogserare, det uppges vara löst.

Nästa båt är planerad att ta 50.000 ton. Något datum för skeppning anger inte Northland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!