Skenande tralla kunde ha exploderat

Tillbudet med den skenande svetstrallan var allvarligare än vad första rapporterna angav.
Trallan rullade i 70 km/tim in på Narviks station med gasolflaskor ombord.
Hela stationsområdet utrymdes, liksom två järnvägsövergångar och en väg

NARVIK2006-01-31 06:30
Kuriren berättade för några veckor sedan om händelsen på norska delen av Malmbanan, Ofotbanen. En svetstralla, ett litet järnvägsfordon, skulle i höstas flyttas på stationen i Straumsnes, någon mil öster om Narvik.<br>Trallan kom i rullning och på den mycket lutande banan med nerförsbacke till Narvik, gav sig trallan iväg på egen hand.<br>Allvarligt, var kommentaren från Jernbaneverket då.<br>Haverikommissionens utredning är nu klar. Den visar på en ännu mer dramatisk färd för trallan än de preliminära uppgifterna. Det tog bara tolv minuter från det att trallan rullade iväg tills den ankom till Narvik station. <br>Trallan var tungt lastad med gas för svetsningsarbetet och snabba bedömningar gjordes att explosionsrisken var stor vid en krasch på stationen.<br>Område evakuerades<br>&nbsp;? Det var ganska dramatiskt, medger Thor Braækkan, banchef vid Jernbaneverket och berömmer sin personal för rådigt handlande.<br>Föraren på den undflyende svetstrallan ? trallan krånglade sig för övrigt genom en växel trots att denna inte stod rätt i förhållande till trallans färd ? slog snabbt larm. I Narvik genomfördes en rad åtgärder för att ta emot ekipaget.<br>Hela stationsområdet evakuerades på kort tid. Dessutom spärrades en övergång som ligger 200 meter från stationen jämte en närliggande väg.<br>E 6, som passerar järnvägsområdets nedre del på en viadukt, stängdes också av.<br>Stora skador<br>Trallan dundrade in på stationsområdet i en hastighet av 70 km/tim. Personalen lyckades växla in den på ett sidospår och färden slutade mot en stoppbock.<br>Gasflaskorna höll, rapporterar Fremover. Men både trallan och stoppbocken fick stora skador.<br>Personalen får beröm<br>Rapporten från haverikommissionen visar att trallan hade allvarliga brister i bromssystemet. Det var också möjligt att starta trallans motor av misstag, instrumenteringen var begränsad och utbildningen på att handha trallan brast.<br>Några tåg gick lyckligtvis inte på sträckan i samband med att trallan slet sig.<br>Förutom den nämnda kritiken ger haverikommissionen beröm åt personalen på Jernbaneverket som reagerade snabbt och vidtog evakuering och av avspärrningar vid Narviks station.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!