Skenande svetstralla

Trallan fick en egen vilja.
Den stack iväg från sin förare och rullade på Malmbanan milen ner till Narvik.
Där slutade färden i en krasch.
? En mycket allvarlig händelse, menar banchefen på Jernbaneverket.

NARVIK2005-12-16 06:30
Händelsen inträffade vid Straumsnes station längs norska delen av Malmbanan 2 september. Straumsnes ligger någon mil öster om Narvik och cirka 150 meter högre upp än den -norska tätorten.<br>Ett svetstralla, alltså ett litet järnvägsfordon som kan liknas vid en stor frysbox på hjul, skulle flyttas från ett spår på stationen. Trallan har motor, men kan bara köras i promenadfart. Den har ingen förarhytt.<br>Snabb varning<br>Det är oklart vad som hände när trallan skulle flyttas. Den Jernbaneanställde som fanns på trallan upptäckte till sin förvåning att fordonet inte gick att stanna.<br>Trallan forcerade en växel på stationen och satte kurs mot Narvik. Föraren tog sig av trallan utan att göra sig illa.<br>Stor förfäran uppstod på stationen när jobbarna såg trallan rulla iväg ut på huvudspåret. Tågledaren i Narvik varnades snabbt om att det speciella fordonet rullat iväg utan bemanning ombord.<br>&nbsp;? De anställa måste berömmas för en snabb och rådig reaktion. Den tidiga varningen gjorde det möjligt för tågledaren att reagera, säger banchefen Thor Brækkan, Jernbaneverket, till Fremover.<br>Det är nerför hela vägen till Narviks station. Trallan rullade på och när den anlände till stationen växlades den in på ett sidospår. Där kraschade den mot en stoppbock. Trallen blev så illa demolerad att den kommer att skrotas.<br>Inga andra tåg<br>Jernbaneverket har räknat ut att trallan hade en toppfart under färden på åtminstone 50 km/tim. Turlig nog fanns inga andra tåg på banan under tiden som den rullande färden pågick. Spåret var vikt för arbete.<br>Jernbaneverket ser mycket allvarligt på saken. Vad hade hänt om trallan mött ett tåg på vägen ner?<br>Norska statens haverikommission kopplades in på saken. Och Jernbaneverkets samtliga fordon med samma typ av bromssystem som trallan togs ur drift för kontroll av bromssystemet.<br>&nbsp;? Det har gjorts en del justeringar och byten på dessa och de har därefter tagits i drift igen, säger Thor Brækkan som vill avvakta haverikommissionens rapport innan han kan säga något mer konkret varför trallan inte kunde bromsas.<br>Håkan Zerpe<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!