Satsning på norska Malmbanan

Narviks kommun förordar en miljardsatsning på nors­ka delen av Malmbanan.
Dessutom bör dubbelspår Haparanda-Narvik utredas.

NARVIK2006-12-05 06:00
Norrmännen har fått vind i seglen senaste veckorna för sin koncept med båt-tåglinje för gods mellan Nordamerika och Narvik-Haparanda-Finland-Ryssland-Kina, det så kallade NEW-projektet.
Norska regeringen har nämligen givit stöd till NEW i sin nyligen presenterade nordområdesstrategi.
Löftet är att bidra till Narviks hamn och järnvägsterminalens utveckling i takt med att transportvolymerna ökar.

Vill satsa rejält
Om behov uppstår för kapacitetsökningar på Ofotbanen, nors­ka delen av Malmbanan, ska regeringen komma tillbaka till detta.
NEW-korridorens anfader, Stig Nerdahl, är nöjd.
- De som har skrivit strategin har förstått mycket, säger han till Fremover.
Narviks kommunstyrelses arbetsutskott vill satsa rejält på Ofotbanen-Malmbanan. Som yttrande till nationella transportplanen 2010-2019 pekar arbetsutskottet på att Ofotbanen är Norges mesta godsbana jämte att den har betydande persontrafik.
Kommunen vill att banan uppgraderas till EU-standard med avseende på säkerhetssystem, rassäkring, mötesstationer och tunnelprofiler.
Direkta anslag till banan bör ligga på minst en miljard kronor under perioden.
Alla mötesstationer bör uppgraderas till att vara minst 760 meter långa.

Studie om dubbelspår
Dessutom bör en studie göras om att bygga om bansträckningen Narvik-Haparanda till dubbelspårig. Arbetsutskottet ser en koppling till EU:s program för huvudtransportkorridorer där Narvik är en av två norska knutpunkter mellan hav och järnväg.
Utvecklingen av hamn och terminaler bör också in i planen, skriver Fremover.
Vad ett dubbelspår Narvik-Haparanda kan kosta är inte känt. En inte alltför vild gissning är att man får räkna med astronomiska belopp, säkert över 50 miljarder kronor för de cirka 600 kilometrarna.
Sträckan Kiruna-Narvik tillhör exempelvis den mest extrema terräng man kan tänka sig att bygga järnväg i.
bild finns
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!