Ryssarna planerar egen linje

Ytterligare en aktör har dykt upp i öst-västliga fraktkorridoren.
Ryssarna planlägger en egen transportlinje från Murmansk.

NARVIK2006-02-02 06:30
Sedan länge pågår ju planläggning av NEW, North East West Freight Corridor, som ska börja i Nordamerika och går via Narvik-Haparanda-Finland till Ryssland och Kina.<br>För kort tid sedan uppenbarade sig en ny operatör i form av Barents Euro Arctic Rail som också avser att köra gods på järnväg i detta stråk. Bakom står finska statsbanan, Narviks hamn, företaget Nordnorsk Spedisjon och Ofotbanen. Första tåget är bara några veckor borta, om planerna håller.<br>Helrysk variant<br>De två aktörerna ska inte konkurrera utan komplettera varandras verksamheter, heter det.<br>En konkurrent blir säkert i alla fall den helryska varianten med containerhamn i Murmansk och vidare tågtransport mot övriga Ryssland och Asien. Enligt Narvikstidningen Fremover, som tagit del av uppgifter i ryska media, arbetar ryska transportministeriet med projektet.<br>Containertransporterna är tänkta att gå på rutten USA-Murmansk-Kina-Sydostasien. Transporttiderna halveras i jämförelse med dagens. Ryssarna siktar på fyra miljoner containrar per år. På norsk sida pratas det litet syrligt om en ren kopia på norskinitierade NEW.<br>Inte förberedd<br>En tröst för norrmännen är dock att hamnen i Murmansk i dag inte är förberedd för containertrafik. En kraftig utbyggnad av hamnen är nödvändig. Dessutom pekas Murmansk ut som mottagningsort för flytande naturgas från Sthokmanfeltet i Barents hav när detta byggs ut. Fältet är världens största i havsmiljö, betydligt större än nordnorska Snövit. Gasen från Sthokman kommer att kräva stora mottagningsanläggningar på land i Murmansk.<br>Det är oklart om även järnvägarna i Murmanskområdet måste byggas ut för att en containerhamn ska komma till stånd.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!