Grannlandets Fremover i Narvik har studerat norska statens budget för 2013. För Malmbanan del ser det rätt magert ut. Budgeten andas inga dubbelspår eller andra kraftiga förstärkningar av Ofotbanan, norska delen av Malmbanan.
Dock utlovas att förlängningen av mötesstationerna Björnfjell och Rombak samt andra åtgärder på bansträckningen kommer att tas upp i samband med att den nationella transportplanen för 2014-2023 färdigställs.
Klart är att LKAB tillskjuter 20 miljoner kronor för projektering av förlängningen gällande Björnfjell station samt bygge av en kulvert under bangården där.
Underhåll
I budgeten finns också 100 miljoner kronor för att tidigarelägga underhåll av spåret mellan Narviks station och Fagerneskajen. I detta ingår också anpassning av nuvarande containerterminalen när Northland Resources bygger en utskeppningshamn i samma område för sin järnmalmsexport. Northland ger bidrag till att uppgradera spåret till Fagernes för 30 tons axellast med 231 miljoner kronor.
När trafiken ökar på Ofotbanan finns behov av att förstärka strömförsörjningen. Här satsar norska regeringen 139 miljoner norska kronor. Byggstart sker 2013 och färdigställande 2014.