Godsterminalen på Fagernes i Narvik drabbades när Northlands utskeppning av malm avslutades. Fyra terminalarbetare tappade jobben. På samma terminal hanteras även godstågen Arctic Rail Express, ARE, och NRE, North Rail Express. Båda går mellan Narvik och Oslo via Malmbanan, Norra stambanan och vidare.
Nu hotas ytterligare två jobb. Svenska Green Cargo kör NRE-tågen, men när dessa kommer till terminalen tar anställda vid norskägda Cargolink över.
Green Cargo har nu sagt upp delar av sitt avtal med Cargolink om terminalhanteringen. De svenska lokförare som kör tågen ska ta över. Ett verksamhetsövertagande enligt Norsk Jernbaneförbunds vice ordförande Jane Brekkhus Saætre.
– Green Cargo planerar att använda de svenska lokförarna som terminalarbetare inne på stationen, säger hon till aktuell.no. Det är en klassisk åtgärd för att spara pengar.
Cargolink vill som entreprenör inte i media kommentera ärenden gällande deras kunder, men lovar att lagar och regler ska hållas gällande personalmässiga förhållanden.
Jernbaneförbundet fruktar att terminalhanteringen av ARE-tågen ska gå samma väg.
– Om detta görs för NRE-tågen tvivlar vi inte på att samma kan ske med ARE-tågen, säger hon till fremover.no
De två godstågen svarar för 90 procent av transporterna av dagligvaror till Nordnorge. Fisk är returvaran söderut. Även i andra änden av tåglinjen i Oslo finns norsk oro för att liknande planer ska dyka upp.