Ny hamn stoppar dammet

LKAB har dragit igång arbetet med en ny hamn i Narvik. Totalkostnaden för projektet beräknas till 700 miljoner kronor. En förstudie görs om lagring av malmen i underjordiska silor.

NARVIK2004-10-01 06:30
Malmhamnen i Narvik börjar sjunga på sista versen.<br>Bland annat är anläggningen dålig ur miljösynpunkt på grund av utsläpp av malmdamm.<br>LKAB skrev nyligen kontrakt med Nordnorges största entreprenör på anläggningssidan, <br>Leonhard Nilsen & Söner. Avtalet innebär att företaget ska projektera anläggningen, men även komma med förslag till utbyggnad, finansiering och drift.<br>Kan leja ut driften<br>Möjligen kan det sistnämnda betyda att LKAB överlåter driften till annan än sig själv.<br> ? Men detta är mest i teorin. Vår utgångspunkt är att vi själva är bäst på att göra jobbet, säger Halvdan Eliassen, LKAB:s platschef, till Narvikstidningen Fremover. Jag tror att det ska mycket till innan LKAB lägger ut driften på andra.<br>LKAB vill dock vrida och vända på alla stenar.<br> ? Finns bra idéer för driften bör vi ta fram dessa. Vi får inte stänga in oss. Och ingenting vore bättre än att vi fick bevisat att vi själva är mest effektiva.<br>Underjordisk lagring<br>Halvdan Eliassen drar fram exemplet med upphandlingen av bogserbåtstjänster som LKAB lade ut. Anbudet togs av LKAB:s eget bolag i Narvik, Bukserbåter AS.<br>LKAB har under flera år arbetat med ett koncept för malmhamnen i Narvik, inte minst med hänsyn till miljöproblematiken. Alternativet som Leonhard Nilsen & Söner ska ta fram innebär att malmen lagras i underjordiska silor.<br> ? Detta ger en kraftig förbättring av miljön, framhåller Halvdan Eliassen. Alla malmlager utomhus försvinner. Men att garantera helt dammfritt är inte möjligt.<br>Stor erfarenhet<br>Leonhard Nilsen & Söner har grundliga erfarenheter av att bygga anläggningar i berg. Bland annat arbetar företaget med stora kontrakt gällande tunnlar, broar och vägar för nya färjefria förbindelsen till Lofoten, Lofast. På programmet finns också omfattande tunnelprojekt på Island och Spetsbergen. Leonhard Nilsen och Söner betraktas som världsledande inom området bergentreprenad.<br>Priset för en ny hamnanläggning i Narvik beräknas till 700 miljoner kronor. LKAB behöver en partner till projektet, enligt Halvdan Eliassen.<br> ? Det blir för drygt för LKAB att genomföra detta på egen hand. Vi står inför enorma investeringar med nya huvudnivåer i gruvorna i Kiruna och Malmberget plus nya pelletsverk på båda ställena. Bara pelletsverken kommer att kosta runt fem miljarder kronor, omtalar Halvdan Eliassen.<br>Alternativ finansiering<br>Därför söker LKAB alternativa lösningar för finansieringen i Narvik.<br> ? Det är viktigt att vi ser på olika möjligheter att få ner LKAB:s kostnader. Vi vill komma i ett läge där vi kan ansöka om offentliga medel för den här stora utbyggnaden. Därför ska vi värdera om LKAB och Leonhard Nilsen kan bilda ett gemensamt företag för bygget. Vi måste ha ett norskt bolag för att söka offentliga medel.<br>Om LKAB:s styrelse efter nyår säger ja till bygget av nya malmhamnen i Narvik kan byggstarten ske i april?maj. I så fall står anläggningen klar till sommaren 2007.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!