Det här senarelägger samtidigt tidpunkten för avgång.
- Nu planerar vi att den ska avgå den 26 februari, säger Anders Antonsson, ansvarig för investeringsrelationer inom Northland resources.
Bolaget får betalt när båten avgått. Priset är lägre än marknadspris, uppger Anders Antonsson till Kuriren, utan att berätta var prisnivån ligger.
På Northlands hemsida säger marknadschefen Hans Nilsson att utökningen till 55.000 ton sker på köparens initiativ.
- Det är väldigt glädjande och ger en något lägre fraktkostnad per ton, uttalar han.
Mottagare är branschföretaget Tata Steel.
Kuriren har berättat om den omständiga lastningen. Till följd av att Northlands hamn inte är klar lastas båten på annan plats. Där finns låg lagringskapacitet för Northland. Transporterna går medan båten lastas. Den kom in 11 februari och avgår alltså mer än två veckor senare.
Från Torontobörsen hade det fram till sent igår kväll inte lämnats något besked om Northlands tillhörighet på börsen. Handeln i Northland-aktier är alltjämt stoppad på Torontobörsen.
På torsdagskvällen, svensk tid, samtalade bolagets företrädare med företrädare för börsen i Toronto. Därifrån har tydliga besked utkrävts om vad som händer kring bolaget i och med att det är satt under rekonstruktion. Northland fick förklara sig.
- Det togs emot bra, de tackade för informationen, sedan ger de sitt besked, säger Anders Antonsson.
Från Northland planeras inget meddelade gå ut den allra närmaste tiden.