Norska signaler om Malmbanesatsning

Norska delen av Malmbanan får fler mötesstationer i det förslag som lades fram på onsdagen. Dubbelspår bör utredas.

Narvik2012-03-01 06:00

Nasjonal transportplan 2014 -2023 heter utredningen bakom förslaget.

Planen pekar tydligt ut den gränsöverskridande banan som viktig i dag och i framtiden. Banans kapacitet bör ökas, inte minst med hänsyn till förväntad ökning av malmtransporterna.

Dubbelspår
Också andra typer av järnvägsaktiviteter bör kunna utvecklas som persontrafik jämte transporter av containergods och fisk.

Tillsammans med svenska myndigheter bör en studie om dubbelspår för Malmbanan/Ofotbanen startas.

Specifikt nämns dessa projekt för ökning av kapaciteten i Norge:

Förlängning av mötesspår i Björnfjell nära Riksgränsen. Samma sak i Rombak, den tredje stationen på norska sidan.

Nytt mötesspår i Søsterbekk, i dag hållplats inte så långt från Björnfjell. Även Djupvik får mötesspår, möjligen med tanke på Northland Resources planer på en malmhamn i detta område norr om Narviks tätort.

Fagerneslinjen, från centrala Narvik till containerhamnen för godstrafiken Narvik- Oslo, bör uppgraderas och få mötesspår. Terminalen rustas jämte Narviks station.

Omformarstation byggs i Rombak och banan ges bättre strömförsörjning.

Totalt ger paketet en kapacitetsökning på 50 procent. Klart 2015. Kostnader okända, men gissningsvis upp emot halva miljarden.

Övriga mer luftiga projekt som att dra Nordlandsbanan till Narvik och järnväg från Tornehamn till Tromsö får tummen ner tills vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!