På norska sidan är aktiviteten stor för att bygga ut norska delen av Malmbanan, vilket Kuriren så sent som i förra veckan berättade om.
Nu kommer en ny viljeyttring. I veckan var Morten Høglund, stortingsledamot för Fremskrittspartiet, i Narvik på besök. Han är "saksordförer i Nordområdesmeldingen" som ligger under utrikesutskottet. Ordföranden ska vara pådrivande i arbetet i en fråga inom utskottet, här gällande en rapport om utvecklingen av Nordnorge, Nordområdesmeldingen. Ordföranden leder även debatten om ärendet i stortinget.
Underlag
Rapporten bildar underlag för en framtida politik och kan utmynna i ett regeringsförslag i stortinget.
Fremover rapporterar att Morten Høglund var imponerad över aktiviteten i Narvik.
- En dynamisk kommun. Narvik är en av orterna som ska ligga bra till i Nordområdesmeldingen, säger han till fremover.no.
Pressa fram
Morten Høglund framhåller att Narvik utgör centralort för transporter i Barentsområdet. Han lovar mer eller mindre att pressa fram en utbyggnad av Ofotbanen.
- Vi vet att näringslivet kommer att leta efter andra lösningar om inte kapaciteten på Ofotbanen ökas under närmaste åren. Nu är det viktigt att planer dras upp.
Konkret
Höghastighetståg till fantasikostnader på andra håll i Norge får stå tillbaka, anser han.
- Ofotbanen är konkret. Och det hastar. Politiska enigheten är dessutom stor. Vi måste prioritera detta och hitta lösningar tillsammans med svenskarna.
Att förbättra Ofotbanen innebär att värden skapas, framhåller Morten Høglund.
- Och den betyder mycket för gruvindustrin i Sverige och Finland.
Hur utbyggnaden ska ske är inte klart. Arbetet blir i alla fall komplicerat och dyrt med hänsyn till den extrema natur som banan går genom.