Miljoner till järnvägsutredning i Norge

Ett genombrott för Nordnorges Norrbotniabana.
Fylkesrådet satsar åtta miljoner kronor på en konsekvensutredning.
? En historisk chans, menar vice ordföranden Mariam Rapp.

NARVIK2006-03-11 06:30
Det är tolv år sedan som stortinget senast sade nej till en järnväg i Nordnorge. Sedan dess har frågan stötts och blötts. Likheterna med Norrbotniabanan och Botniabanan är påfallande. <br>Om norra delarna av Sverige och Norge ska få järnväg måste det till kämpatag.<br>Bardu kommun har arbetat hårt för en järnväg utgående från Tornehamn vid Malmbanan/Ofotbanen.<br>I veckan fick kommunen stöd av fylkesrådet i Troms fylke. Rådet gav grönt ljus för att få till en konsekvensutredning för en utbyggnad av järnväg från Malmbanan/Ofotbanen till Tromsö.<br>Fylkesrådet tar också på sig att leda arbetet med utredningen och anser att det är nu eller aldrig som gäller.<br>&nbsp;? Med den positiva utveckling som vi ser i Barentsregionen och i ett nordligt perspektiv har vi en historisk chans till att få Tromsbanen realiserad. Därför stöttar vi upp arbetet med en konsekvensutredning, säger fylkesrådets vice ordförande Mariam Rapp, tillika ansvarig för miljö och kommunikationer, till Fremover.<br>Bardu kommun har ansökt om speciella pengar från en pott och fylkesrådet stöttar denna ansökan.<br>?Vi förutsätter att projektet diskuteras närmare med kommunikationsdepartementet och Jernbaneverket med hänsyn till utredningens mål och organisation, banans sträckning och kostnadsförslag. Men arbetet förutsätts styras och genomföras i regi av Troms fylke och Jernbaneverket i samarbete med berörda kommuner?, skriver Troms fylkeskommun i ett pressmeddelande.<br>Mariam Rapp anser att en järnväg får en positiv effekt på utvecklingen av den nordliga transportkorridoren på havet och att järnvägen kommer att medföra stora mängder tran-sitgods.<br>&nbsp;? Frakt av färsk fisk med tåg till Europa och Ryssland är en relativt ny företeelse och har stor outnyttjad potential. Mervärdet av export av fisk på tåg kan försvara betydliga investeringar i infrastrukturen. <br>Också turism kan dra fördelar av en järnväg.<br>&nbsp;? Det finns många goda argument för att få Tromsbanen realiserad. Fylkesrådet är positivt till att ha en ledande roll i processen.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0921/539 13
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!