LKAB miljardsatsar i Norge

LKAB satsar på Narvik och bygger om malmhamnen för en miljard kronor. Miljöproblemen försvinner.
Utbyggnaden medför dock dramatiskt minskat personalbehov.
Pension från 58 år, utbildning och andra jobb i hamnen ska klara övertaligheten.

NARVIK2005-11-22 06:30
Den lösning för ombyggnaden som LKAB kommit fram till är unik. Troligen finns ingen liknande anläggning i världen som den LKAB projekterat fram.<br>LKAB:s konkurrenter har sina malmlager ovan jord och utanför tätorter. Läget för Narvik i dag är att en större del av malmlagren ligger ovan jord, i princip mitt inne i samhället.<br>Dammproblem tas bort<br>För att klara en rationell hantering av de nya längre malmtågen som dessutom har större vagnar vill LKAB anpassa anläggningen i Narvik. Hamnen byggs därför om för 970 miljoner kronor och den ska vara i drift 2008. Investeringen beslöts av styrelsen vid ett styrelsemöte i Stockholm i lördags.<br>I och med den nya anläggningen kan Narviksborna glädjas åt att de tidigare damm- och bullerproblem försvinner.<br>&nbsp;? Allting blir under jord, berättar Leif Rönnbäck, direktör för LKAB Affärsutveckling. Det kommer inte att finnas några öppna lager. LKAB har dock inte fått något förläggande av myndigheterna att göra så här. De tyngre tågen gör att vi måste bygga om gamla lossningsstationen och bangården. Då ville vi se om vi kunde göra något som är rationellare och samtidigt lösa miljöproblemen.<br>Hälften ska bort<br>Personalbehovet minskar drastiskt när den nya anläggningen tas i bruk. Dagens 237 personer blir 108 vid full drift i hamnen. Personalminskningen blir därmed 130 personer.<br>Mer än hälften ska bort, alltså.<br>&nbsp;? Vi får en mycket rationell hamn på samma sätt som i Luleå. Helt automatisk, kan man säga, bara personal som övervakar och underhåller. Kontakt med facket? Ja, mycket nära sådan. Vi har också ett avtal om hur vi ska lösa övertaligheten.<br>De som är över 58 år erbjuds pension. Övriga vill LKAB hitta lösningar för, bland annat tillsammans med Narviks kommun. Utbildning och hjälp till andra sysselsättningar står på programmet.<br>&nbsp;? Samtidigt med vår ombyggnad kommer att pågå en utbyggnad för containertrafiken i Narviks hamn. Innan malmhamnen är ombyggd skapas rätt mycket ny containertrafik och vi kommer nog att kunna placera en hel del av vårt folk i den hamnen.<br>De stora mängder bergmassor som skapas genom att man spränger sig ner i berget säljs till Narviks hamnbolag. Massorna används för att fylla ut området som ligger mittemot malmhamnen, Fagerneskajen. Där ligger en containerterminal som utnyttjas av godstågen Arctic Rail Express, ARE. Massorna ska användas för att skapa nya ytor i den delen av hamnen.<br>faktamalmlager<br> Tolv stora lagersilor och en mindre sprängs ner i berget vid hamnen i Narvik. Malmtågen går i en tunnel ovanför lagren och tömmer under rullande lossning sin last i silorna. Dessa ligger på rad längs en 650 meter lång sträcka. Varje silo rymmer malm från 16 tågset av den nya typen med större vagnar och längre tåg. Lagerkapaciteten totalt blir 1,3?1,5 miljoner ton. Silorna byggs cylinderformade med 60 meters djup och 40 meters diameter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!