Långtåg mellan Kiruna och Narvik

I förra veckan rullade ett nästan 750 meter långt tåg Kiruna-Narvik.  Historiskt i avseendet att tåget var det längsta och tyngsta som någonsin gått på banans norra omlopp.

NARVIK2008-04-18 06:00
Jättelika investeringar har gjorts längs hela Malmbanan på svensk och norsk sida för att banan ska klara trafik med längre och tyngre tåg. LKAB vill frakta malm med tåg som kan ta 6.500 ton malm i stället för dagens 4.000 ton. Tågen är längre och varje vagn laster 100 ton mot 80 ton för de gamla. För att klara detta har en rad stationer byggts. De gamla mötesstationerna räcker inte till för de nya tågen. Banan har dessutom förstärkts för att klara 30 tons axellast. Premiärtur
I förra veckan körde första 750-meterståget sträckan Kiruna-Narvik efter provkörningar föregått premiärturen, uppger Fremover. I stället för vanliga 52 vagnar hade tåget 66 vagnar av den nya modellen. Under närmaste åren kommer långtågen att slingra sig från Kiruna till Narvik allt oftare. Men till en början körs bara 42 vagnar av nya typen i de tåg som går i produktionskörning på norra omloppet. Ett sådant tåg lastar dock lika mycket som ett vanligt 52-vagnståg. -  Vi måste få flera långa tåg i trafik för att kunna få ut produktionen från gruvorna, säger Martin Kajander, driftchef vid Malmtrafik AB/Malmtrafikk AS, till tidningen. Under längre tid har de längre tågen trafikerat Malmbanans södra omlopp Malmberget-Luleå. Fler malmvagnar
Ytterligare några mötesstationer finns att bygga om, bland annat Abisko och Torneträsk på svenska sidan och Straumsnes på norska. Leveranser av de nya malmvagnarna fortsätter. 750 stycken ska vara i drift 2010. En vits med nya transportsystemet är att malmtågen ska kunna gå fortare. Tills all logistik är intrimmad och infrastrukturen mer färdig behålls de gamla fartgränserna. Provturen Kiruna-Narvik uppges ha gått hyggligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!