Krisläge för Ofotbanen

Ofotbanen AS i Narvik är i kris.
Nya finansiärer sökes och uppsägningar kan bli aktuella.
Connex, som har Ofotbanen som entreprenör på norska sidan, har gjort vissa förberedelser om konkurs inträder.

NARVIK2006-04-26 06:30
Ofotbanen AS, OBAS, har konstant gått med underskott fram tills nu och ledningen för Ofotbanen ger sig själv två veckors respit för att visa att man kan tjäna pengar. Därefter är det möjligt att en extra bolagsstämma hålls för att be aktieägarna om nytt friskt kapital.<br>Styrelsens ordförande Pål Krüger är dock optimist.<br>&nbsp;? Vi har lagt fram en plan för positiv drift från och med maj, säger han till NRK. <br>Främst är det en stor leverantörsskuld som gjort att Ofotbanen sviktar. Enligt ett pressmeddelande arbetar företagsledningen intensivt för att hitta nya finansiärer. Dessutom väntar omstruktureringar inom bolaget. Eventuellt kan det bli uppsägningar för en del av de 50 anställda.<br>Cheferna sjuka<br>Både administrative direktören Terje Østensen och utvecklingsdirektör Bjørn Kanstad, något av veteraner inom det unga Ofotbanen AS, är sjukskrivna tills vidare. Det är oklart om detta har något att göra med företagets kris.<br>NSB, norska statsbanan, är trafikeringsansvarig för persontrafiken på norska sidan och har i sin tur OBAS som operatör. Från Riksgränsen till Narvik har tågen norska lokförare och norsk ombordpersonal från OBAS.<br>&nbsp;? Trafiken är viktig för oss, säger Gunnar Wulff, divisionschef för Connex Tåg, till Kuriren. I första hand måste vi se till att kunderna inte drabbas om det skulle bli konkurs.<br>Connex är inte riktigt överens med OBAS ekonomiskt sett när det gäller avtalet för 2006. Uppgörelsen är inte klar. <br>&nbsp;? Det är klart att man blir litet orolig när det talas om ekonomiska problem. Men trafiken har fungerat oklanderligt hittills och tills vidare kör vi utan avtal och med förskottsbetalningar.<br>Connex förbereder sig<br>Connex har gjort vissa förberedelser om OBAS skulle gå i konkurs.<br>&nbsp;? Vad tar då snabbt kontakt med NSB. Det är egentligen deras problem om deras underleverantör går i konkurs. Men vi får praktiska problem och måste på kort sikt lösa problemet med buss på norska sidan. På längre sikt måste vi hitta en tåglösning tillsammans med NSB.<br>Ofotbanen AS kör också godståg, främst i södra Norge. Företaget är dessutom involverat i den planerade BEAR-förbindelsen för gods mellan Narvik och Moskva. <br>Starten av BEAR är tänkt att ske i dag 25 april. Då nöjer man sig emellertid att köra mellan Malmberget och Narvik. LKAB har köpt transport av specialprodukter från dotterbolaget Minelco. Nästa tåg går 2 maj och då utlovas fler olika slag av gods på tåget.<br>&nbsp;? Intresset från marknaden är bra. Vi börjar med ett tåg i veckan, men om utvecklingen går som förväntat blir det snabbt flera tåg, säger Terje Dypvik, VD för Nordnorsk Spedisjon AS, till Fremover.<br>Företaget är tillsammans med Ofotbanen, Narviks hamn och finska statsbanorna VR ansvarigt för BEAR, Barents Euro Arctic Rail.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0921/539 13
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!