Kina driver på tågförbindelse

Kina trycker på för att få till stånd en öst-västlig järnvägsförbindelse.
Testkörning planeras till senare delen av 2005.
? Vi hoppades på en provtransport med några hundra containrar. Men önskemålet från aktörerna är flera tusen, säger Stig Nerdahl, projektledare.

NARVIK2004-12-28 06:30
Norrmännen i Narvik går som bekant i spetsen för att skapa en järnvägskorridor från sin hamn genom Sverige-Finland-Ryssland och ända till Kina.<br>Internationella järnvägsunionen stöttar med projektledaren Stig Nerdahl och även med annat bistånd. Jämte detta har många länder förklarat sig intresserade av en järnvägsförbindelse. Projektet kallas NEW, North East-West Freight Corridor, Norra öst-västliga transportkorridoren.<br>Nyligen hakade också kineserna på.<br> ? Den kinesiska järnvägsministern Liu gav på ett möte i Beijing starka signaler om att Kina vill arbeta för att vara en stöttepelare i öst-västliga förbindelsen via Narvik, säger Stig Nerdahl, seniorrådgivare på Transportutvikling AS i Narvik som leder NEW-projektet, till Narvikstidningen Fremover.<br>På hög nivå<br>Mötet i Peking hölls på hög nivå och hade mycket positiva förtecken. Förutom järnvägsminister Liu deltog representanter från Japan, USA och internationella järnvägsunionen samt kommersiella aktörer som rederier och speditörer.<br> ? Det finns ett enormt intresse av att få igång den nya transportkorridoren så detta lovar verkligen gott. Kineserna och amerikanerna har ingått avtal att utveckla NEW-förbindelsen, omtalar Stig Nerdahl.<br>Samtliga inblandade länder har gett klartecken för godstågen.<br> ? Det vi saknar nu är försäkringar från Kazachstan om att tågen som ska köras får prioritet och tillåts gå genom landet på snabbast möjliga sätt. Detta hoppas vi få avklarat på ett möte i Kazachstan i slutet av februari.<br>Stark tillväxt<br>Varuströmmen mellan öst och väst ökar hela tiden. Mest ökar den i Kina som har en mycket stark ekonomisk tillväxt. Men stora kapacitetsproblem finns i dagens transportväsende med akut behov att att hitta nya transportkoncept.<br> ? Det här är så stort att det är svårt att förstå. Vi hade hoppats på en provtransport på några hundra containrar. Men önskemålet från aktörerna är flera tusen. Detta kan se snyggt ut, men ökar utmaningen, inte minst i Narvik.<br> ? Enorma krav ställs på logistiken och allt måste fungera. Jag tror nämligen inte att vi får mer än en eller två chanser att bevisa att transporterna fungerar. Om vi misslyckas finns andra som gärna tar över, understryker Stig Nerdahl.<br>Narvik kan inte ensamt tackla problemen. Från centralt politiskt håll måste positiva signaler komma.<br>Långsiktig planläggning<br> ? Det måste snabbt igång långsiktig planläggning för både en storstilad utbyggnad av Narviks hamn och järnvägsförbindelsen österut.<br>Kommersiella aktörerna ivrar för en provtransport redan i maj. Men Stig Nerdahl är livrädd för att det ska gå för fort, vilket skulle öka risken för misslyckande. Han önskar en första testtransport under andra halvåret 2005.<br> ? Vi har ett jättejobb framför oss, både när det gäller finansiering och logistik. 2005 blir ett avgörande år och det är med viss skräckblandad förtjusning som jag ser att det mesta börjar komma på plats.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!