Järnvägssatsning invigd

I går invigdes den nya, upprustade Narviksterminalen och förhoppningarna är att den ska öppna nya möjligheter för både malm- och godstransporter.

BETYDELSEFULLT. John-Ragnar Aarset, statssekreterare i norska transportdepartementet ansåg att investeringarna på Ofotbanan och den nya Narviksterminalen var viktiga för att stärka regionens utvecklingsmöjligheter.

BETYDELSEFULLT. John-Ragnar Aarset, statssekreterare i norska transportdepartementet ansåg att investeringarna på Ofotbanan och den nya Narviksterminalen var viktiga för att stärka regionens utvecklingsmöjligheter.

Foto: MATTIAS FORSBERG

Narvik2013-11-21 21:17

Det handlar inte om någon ny terminal som har byggts men stora investeringar har gjorts för att järnvägen ska klara av tyngre last samt att malmtransporter ska bli mer effektiva. Kostnaden är 408 miljoner norska kronor och för det har man kunnat förnya sex kilometer järnväg, byta ut 32 växlar samt skapa 15.000 kvadratmeter nya lastytor.

Behovet av kapacitet på Malmbanan har ökat de senaste åren och förväntas fortsätta öka. På svensk sida har investeringar gjorts på fler förlängda mötesplatser och nu satsas det även på Ofotbanen, den 43 kilometer långa järnvägen som ligger på norsk sida.

Norges Suezkanal

Vid invigningen närvarade John-Ragnar Aarset, statssekreterare vid norska Transportdepartementet, och han konstaterar att järnvägen är otroligt viktig för regionen.

– Narvikregionen är byggd på Ofotbanen och på hamnen. När man nu bygger ut ännu mer och får ännu mer plats så betyder det att vi får mer näringsverksamhet och fler arbeten, säger John-Ragnar Aarset.

– Ofotbanen är för Norge vad Suezkanalen är för Egypten, sade han i sitt invigningstal.

Även Northland fanns representerade vid invigningen och de var glada över att ha fått en plats på terminalen.

– Utan terminalen skulle vägen vara stängd för oss att nå våra marknader, säger Willy Sundling, projektledare på Northland.

Ont om plats

Ombyggnationen har mötts av flera utmaningar.

– Vi har klarat av att genomföra detta utan att godstrafiken har påverkats och dessutom fått mäta på centimeternivå för att få plats med Northlands spår. Jag är väldigt nöjd att vi lyckades, säger Stein Hugo Steffensen, projektledare på Jernbaneverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!