Ikea först i korridor

Ikea kan bli första företag som genomför provtransporter på öst?västliga NEW-korridoren.
Premiärfrakten sker i höst enligt uppgifter i norska media.

NARVIK2005-09-19 06:30
Narvikstidningen Fremover har uppgifter från Havne-avisen som pekar mot att Ikea blir först ut på den kombinerade sjö-järnvägskorridoren mellan USA/Kanada och Kina.<br>Som bekant planeras denna korridor få Narvik som något av ett nav i transportkedjan. Där ska omlastning ske från fartyg till tåg som ska kunna köra via Malmbanan?Haparanda?Finland?Ryssland och ända bort till Kina. Eller åt andra hållet.<br>Planerna är storstilade, men har faktiskt tagit ett antal kliv framåt under sista året.<br>Stor kund<br>Styrelseordföranden i NEW Corridor, Kari Henrik Konsin, bekräftar för Fremover att den första provtransporten ska gå i höst. Den genomförs i samarbete med en stor kund.<br>Kari Henrik Konsin vill inte styrka att det är fråga om Ikea. <br>Havneavisen hävdar dock att det handlar om Ikea jämte att Fremover har kännedom om att kontakter förekommit mellan möbelgiganten och NEW Corridor.<br>Ikea har ju också en hel del verksamhet i både Ryssland och Kina.<br>För NEW-projektet är provtransporten ett stort steg mot att få en igång en reguljär rutt. Denna kan sjösättas kring nyår.<br> Ikea ska ha lovat ställa upp med containrar för provtransporterna.<br>Lång rutt<br>Hur den första transporten ska genomföras är inte känt. Den ska visa på detaljer kring den långa rutten och växlingen från tåg till sjötransport.<br>Karl Henrik Konsin vet inte om första provtåget ska gå hela sträckan.<br>&nbsp;? Det är avhängigt av kundens önskan. Det som är viktigt för oss är att få testa korridoren. Men när de ordinarie tågen kommer igång nästa år kommer dessa att gå till Narvik.<br>En sak som måste klaras av är att få ett smidigt system i Narvik.<br>&nbsp;? Båtar har större kapacitet än tåg och vi måste ha ett transiteringssystem som gör att vi undgår att containrar lagras på land en längre tid.<br>NEW utläses North East West Freight Corridor, Norra Östvästliga Fraktkorridoren.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!