Hoppet väckt för fraktkorridoren

Bolaget NEW Corridor nylanserar planerna på en fraktkorridor USA-Kina via Narvik.  Privat kapital ska bädda för en kortare sträckning till St. Petersburg.

TAR NY SATS. Bolaget NEW Corridor försöker blåsa liv i planerna på en fraktkorridor båt-tåg mellan USA-Narvik-Ryssland-Kina. Foto: Håkan Zerpe

TAR NY SATS. Bolaget NEW Corridor försöker blåsa liv i planerna på en fraktkorridor båt-tåg mellan USA-Narvik-Ryssland-Kina. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

NARVIK2008-08-15 06:00
Bolaget har jobbat sedan i början av 2000-talet för denna fraktkorridor. Gods skulle ta vägen via båt USA-Narvik och vidare med tåg Malmbanan-Haparanda-Finland-Ryssland till Kina.Det skulle bli världens längsta tåglinje och utgöra en tidsbesparande trad för gods i jämförelse med andra rutter på land och till havs. Jättelika fraktvolymer målades upp.Trots intensivt arbete gick projektet i stå. En anledning var att norska regeringen inte ville satsa 30 miljoner kronor på en provtransport Narvik-Kina. Följden blev en viss bitterhet i Narvik som satsade på att bli ett fraktnav på Nordkalotten.Ett hopp sattes till norska regeringens Nordnorgepaket. Men Ragnar Krogstad, VD för utvecklingsbolaget Futurum i Narvik, anser att upplägget blivit mer prat än verkstad så långt. -  Det är inget tvivel om att vi i Narvik brinner mer för sådana projekt än vad man gör i Oslo, säger han till NRK Nordland. Om man ser vad som hänt efter 2005, då projektet lades ner och Narvik inte längre hade en central position, visar det att lokalt engagemang är mycket viktigt i liknande projekt.En nystart syns dock vid horisonten. NEW Corridor letar efter privata investerare som ska kunna tillskjuta medel. Bjørn Kristiansen är styrelseordförande.-  Vi har nu sagt att vi ska prova att blåsa nytt liv i projektet, fast i litet annan form än det som vi började med tidigare.För att komma igång vill ägarna till bolaget dra ner på ambitionerna. Inledningsvis kan man komma att satsa på en kortare sträckning från Narvik till St. Petersburg. -  Både hopp och målsättning är att man kan göra om projektet till en form som medför att både privat och offentlig sektor kan gå in. Och då på ett enklare sätt än tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!