Den senaste månaden har varit tung för Northland. Aktien störtdök på börsen efter att känsliga uppgifter läckte ut och man har tvingats inleda en rekonstruktion av företaget. Men så finns det ändå vissa ljusglimtar i Northlands tillvaro.
Efter att ha fraktat järnmalmskoncentratet från gruvan i Kaunisvaara till hamnen i Narvik var det så dags för den första lasten att gå till kunden. Prick klockan 10.00 på måndagsförmiddagen lämnade den historiska första malmlasten hamnen i Narvik.
"Psykologisk effekt"
- Det direkta resultatet av det här är att vi får in intäkter. Sedan tror jag att det har en oerhört stark psykologisk effekt på oss som jobbar i företaget, säger Hans Nilsson, marknadsdirektör på Northland och fortsätter:
- Nu känns det väldigt skönt att få visa upp någonting väldigt positivt. Nu har vi ett företag som faktiskt är igång och producerar och som också kan leverera.
Den första fartygslasten innebär samtidigt att Northland kan skicka iväg sin första faktura. Hur mycket intäkter det handlar om vill man inte specificera men med ett världsmarknadspris på järnmalm som ligger på cirka 150 dollar per ton är lasten värd uppemot 52 miljoner kronor.
Lagret är flaskhalsen
I nuläget består logistikkedjan av temporära lösningar. Kajen är lånad, inhyrda malmvagnar används och lagringsplatsen för malmkoncentratet är inte färdig. Inte heller har man någon skeppslastare att använda sig av. Lastningen, som har tagit tolv dygn, har skett med kran och skopa men flaskhalsen är inte själva lastningen, utan lagerkapaciteten i Narvik.
- Det tar lite längre tid men bara lagerbyggnaden, som är klar om ungefär 14 dagar, kommer att förändra tiden det tar att lasta från att det i dag tar tolv dagar till ungefär tre dagar, säger Willy Sundling, vd för Northland Logistics.
I mars väntas ytterligare ett fartyg lämna Narvik och fram till augusti beräknar man att leverera två laster med 55.000 ton i månaden. När sedan lager-, produktions- och transportkapaciteten har ökats så siktar man på att ta in fartyg som lastar 180.000 ton.