I dag hanteras alltså imponerande 50.000 containrar årligen vid terminalen på Fagernes, ett stycke söder om Narviks centrum. Men byen satsar ju hårt på att bli ett transportnav på Nordkalotten med hjälp av hamnen och Ofotbanen/Malmbanan. Redan 2015 räknar man med att passera 200.000-containrarstrecket.I den nya regleringsplan som är under utarbetande för terminalområdet finns utrymme för att handskas med 350.000 containrar på årsbasis, skriver Ofotenstidende.no.Tillräckligt med platsYta finns redan att tillgå för att ta emot mer gods.- Men det kräver en del omflyttning och omorganisering. Vi behöver fler järnvägsspår, vi behöver spår utan elektricitet och spår för att dra ut vagnarna när vi skiftar från elektriska lok till diesellok, säger Svein Skogen, Ramböll, till Ofotenstidende.no.Ramböll är konsult åt Jernbanverket avseende terminalplanen.Möjligen kan det också blir frågan om att bygga ett utfartsspår i en tunnel genom fjället.