Första leveransen av järnmalmskoncentrat gick till Holland och köpare var Tata steel.
Den nu aktuella båten, Veronique D, anlände till Narvik på fredagsmorgonen och lastningen av totalt 55.000 ton järnmalmskoncentrat påbörjades.
Båten ska till Gent i Belgien. Mottagare är Arcelor mittal, som har ett stålverk där.
Lagerbyggnaden klar
Lastningen förutsätts bli mer rationell än den provisoriska lösningen från första tillfället, då lastning skedde allt medan tågen med järnmalmskoncentrat gick från Sverige. Nu är Northlands lagerbyggnad klar och den har kunnat fyllas efterhand. Lastningen väntas ta enstaka dagar.
"Med största sannolikhet seglar nästa fartyg från Narvik sent på söndag kväll eller tidigt på måndag morgon. Det vill säga 7 eller 8 april", uttalar bolaget.
Efter denna last till Arcelor ska ett antal lika stora laster skeppas under tiden fram till dess att den permanenta anläggningen i hamnen tas i drift.
Då kan transporter till Fjärran östern genomföras och båtar som tar 140.000 till 180.000 ton väntas kunna avgå från augusti.
Några veckor
Det förutsätter att Northland överlever.
Senaste beskedet om långsiktiga finansieringen är att arbetet fortgår och samtalen förs med den typ av investerare Northland tidigare samarbetat med.
- Vi räknar med att ha finansieringen klar innan april månads utgång, säger Anders Antonsson, Northland resources, ansvarig för investerarkontakter.
Med den kortsiktiga lösning som nyligen presenterats klarar sig Northland till dess, uppger han.