Connex missar norsk trafik

Ofotbanen AS är på väg att få avtalet med NSB om persontrafiken på norska delen av Malmbanan.
Konkurrenten norska Connex uttrycker överraskning och besvikelse. Alternativt väljer Connex buss Riksgränsen ? Narvik.

NARVIK2003-06-02 06:30
Enligt Narvikstidningen Fremover är NSB och Ofotbanen AS, OBAS, i stort sett eniga om avtalet. Smärre justeringar återstår.<br>&nbsp;? Statens Jernbanetilsyn (norska Järnvägsinspektionen, Kurirens anm.) är under slutbehandling av vår ansökan om trafiktillstånd och vi räknar med att licensen är klar i början av nästa vecka, säger OBAS styrelseordförande Terje Østensen.&nbsp;Han erkänner att det är mycket som måste ske för att trafiken ska kunna fortsätta i OBAS regi redan från 15 juni. På två veckor ska alla förberedelser göras som normalt tar fyra till sex månader. &nbsp;Övertar personal&nbsp;Det handlar bland annat om att överta NSB:s personal och att träffa avtal med svenska Connex som från 15 juni kör persontrafiken på svenska sidan.&nbsp;Avtalet med NSB är det första som sluts med ett rent privat järnvägsföretag i Norge.<br>&nbsp;? Avtalet har stor betydelse för vår satsning på samtrafik över landsgränserna och ger möjlighet att utveckla en regional tågtrafik på Nordkalotten, menar Terje Østensen.&nbsp;Bättre kommunikation&nbsp;Narviksföretaget OBAS har lovat att skapa bättre tågkommunikationer på norska delen av Malmbanan, Ofotbanen, och på svenska sidan. Vad som återstår innan helt grönt ljus kan ges för bolaget är att norska kommunikationsdepartementet ger sin välsignelse. Politikerna har tidigare uttalat sig positivt om nyordningen.&nbsp;Om man är glad inom OBAS är besvikelsen stor inom norska Connex som räknade med att få licensen. Pressmeddelandet om samförståndet OBAS ? NSB kom överraskande.<br>&nbsp;? Det är litet märkligt. Vi hade inte hört något om detta och var inne i en dialog med NSB, säger Kjetil Førsvoll, VD för Connex Norge, som tillägger att man inte fått negativt besked av NSB.&nbsp;Han är inte säker på att Connex kommer att sluta avtal med OBAS om att Connex tåg ska gå i OBAS regi Riksgränsen ? Narvik. Andra alternativ övervägs.<br>&nbsp;? Det kan hända att det mest logiska för oss är att använda bussar. Vi ska titta på det.&nbsp;Han har själv inte åkt längs järnvägssträckningen, ansedd som en av Nordens vackraste.<br>&nbsp;? Buss ger helt andra möjligheter och vi kan skräddarsy paket med anslutande bussar norröver.&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!