Bear ny aktör på spåret

En ny aktör har dykt upp på transportlinjen Narvik?Moskva.
Barents Euro Arctic Rail kör sitt första tåg i slutet av februari.

NARVIK2005-12-20 06:30
Projektet har kortnamnet Bear och bakom står Nord-Norsk Spedisjon, Ofotbanen AS, Narviks hamn och finska statsbanorna VR.<br>Bear ska inte ses som en konkurrent till North East Western Freight Corridor, NEW, enligt hamnfogden i Narvik Rune Arnøy. VR spelar en nyckelroll i projektet och ska köra tågen på ryska och finska nätet till Torneå.<br>&nbsp;? Därifrån hämtar vi containrar som ska vidare mot nordväst, säger Rune Arnøy till Fremover.<br>Nord-Norsk Spedisjon har redan kört industritåg för LKAB mellan Narvik och Sverige sedan 2003. Den tänkta förbindelsen mot Moskva blir en slags förlängning av detta.<br>Ett tåg i veckan<br>Fler kunder ska in och tåget ska kunna ta containrar för transport till Haparanda/Torneå. I månadsskiftet februari-mars går premiärtåget.<br>&nbsp;? Tåget ska ta med gods från Finland och Sverige, förutom det som kommer från Ryssland och som fraktats till Torneå av VR, säger Terje Dypvik, Nord-Norsk Spedisjon.<br>Ett tåg per vecka blir det till en början, men en nära vision är att förbindelsen utvidgas till två tåg per vecka. Nord-Norsk Spedisjon har redan kunder i området och fler ska fångas in via säljkampanjer.<br>30?40 vagnar beräknas tåget innehålla. Men det är ingen tjuvstart på NEW.<br>&nbsp;? Men det kan ju vara bra att någon är igång både med tåg och båt när, eller om, NEW är på spåret.<br>Transportbalans<br>Hälften av godset på tåget beräknas ha destination Nordnorge.<br>För transportkorridoren NEW:s del planeras start kring 1 april. Där letar man just nu en projektledare. Åtta kandidater från Sverige, Norge och Finland finns att tillgå. <br>Beroende på vem som tillsätts och hur snabbt denne kan komma loss från nuvarande arbete kan starten förskjutas.<br>Styrelseordföranden i NEW, Kari Konsin, internationell direktör i finska järnvägsadministrationen, menar att den närmaste utmaningen är att skapa transportbalans. <br>Troligen har man i dag en tillräcklig mängd gods från öst till väst. Men tomma godsvagnar i retur är dålig ekonomi. Därför måste NEW hitta gods som kan gå från väst till Ryssland och Kina.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!