I Brasilien försöker man få till en drivmedelsproduktion av sockerrörsrester, och i södra Europa använder man avfallet från vinproduktionen.
Sverige då?
Kaffesumpen. Den har nämligen ett högt värmevärde enligt nyteknik.se.
Den energin tas dock inte tillvara på utan åker direkt till soptippen.
Försöken med att framställa biobränsle ur kaffesump har pågått länge, men tidigare har man blandat sump med hexan. Blandningen kokas sedan i 1–2 timmar för att hexanet ska avdunsta och lämna olja efter sig. Sedan används metanol och en katalysator för att förvandla oljan till biodiesel (med en glycerol som biprodukt).
Så gick det till förr, men nu har forskarna lyckats få till en lösning som inte kräver hexan och som inte lämnar någon biprodukt. Dessutom tar hela framställningen mindre än tio minuter.
– Hexanets roll var bara att extrahera oljorna från kaffesumpen, och sedan var vi tvungna att avdunsta hexanet så att vi kunde konvertera oljorna till biodiesel. Istället för hexan använder vi nu en reagent, metanol, tillsammans med en katalysator som tar sig in i den solida matrisen, extraherar oljan och samtidigt konverterar till biodiesel, säger Vesna Najdovic-Visak, som leder forskningen till tidningen The Engineer.
Bara i England skulle man ur sitt kaffedrickande kunna få 720 000 ton biodiesel om året.
Fotnot: Redan 2010 byggdes det en bil som drevs av kaffe, ”Carpuccini”. Dock drevs den på rostade bönor som förbrändes, vilket gav den en fruktansvärd förbrukning. Närmare bestämt 300 espressos per mil – det innebar att den var närmare 50 gånger dyrare att köra än en vanlig bil.