I GB-fabriken i Flen blev de tvungna att gå upp i antal skift i juni eftersom svenskarna var så glassugna. Marknadschefen Victoria Gelmanovska har aldrig sett på maken till sommar.
– Konsumenterna har verkligen vant sig vid det fina vädret och kommit in i ett glassbeteende där man äter glass både mer och oftare. Vi jobbar allt vi kan för att komma ikapp. Ingen kunde föreställa sig att det skulle vara såhär varmt så länge, och då är sommaren ändå inte slut än, säger hon till TT.
Triumf glass ökade sin försäljning under maj, juni och juli med cirka 40 procent jämfört med under samma period året innan.
– Det är extremt mycket och vi klarar inte riktigt av det när alla vill ha glass varje dag. Vi försöker producera snabbare, men det blir att vissa glassar tar slut ett tag och det blir lite glapp, säger marknadschefen Felix Müntzing till TT.
Där är det främst is- och sorbetglass som gått åt.
Inte heller det svenska märket Sia glass har kunnat ligga på latsidan i sommar.
– Vi är lite tagna på sängen faktiskt, det går väldigt bra när det är så här varmt, säger vice vd Stefan Carlsson till TT.
De ökade sin försäljning med 38 procent under juli, jämfört med juli 2017. Dock börjar det bli brist i glassförråden där och under två veckor kommer det finnas ett stort underskott på vissa sorter.