Det var för ganska exakt ett år sedan som Jokkmokk Hydropowered sites startad verksamheten med marknadsintroduceringen av datacenterlösningar.
Konceptet har varit att erbjuda kunderna aktivt deltagande i design samt tillgång till de senaste tekniklösningarna och nyckelfärdiga installationer. Företaget är det enda i sitt slag i Skandinavien norr om polcirkeln.
– Vi jobbar dels inom en virtuell organisation där vi har tillgång till hela den kommunala organisationen och sedan har vi ett antal samarbetspartners som är globala aktörer inom datacenterbranschen som vi samarbetar med, berättar Jonas Sukloed från företaget.
Jokkmokk Hydropowered Sites byter nu namn till Arctic Sites.
– Vi har premierat utveckling av sajter under den tid som varit hittills tills vi känner oss trygga med att de produkter vi har är produkter som är färdiga att hänga ut i det här skyltfönstret. Nu känner vi att vi har det och vi har tagit fram ett nytt marknadsföringsmaterial och annat kopplat till det. Så nu går vi in en mer säljinriktad fas, säger Jonas Sukloed.
Arctic Sites förstärker på personalsidan med affärsutvecklingschefen Johan Rydström som ett led i anpassningen till en förväntad förändring på marknaden.
Det nya varumärket och tre datacenter-sajter av lite olika karaktärer med tillhörande färdiga byggnader kommer att lanseras under Datacloud Europe 2016 i Monaco den 8-9 juni.
– Det är tre stycken sajter där man har mark och färdiga byggnader som fungerar för den här typen av verksamhet och dessutom finns kraft i olika utsträckning färdigt och fiber, säger Jonas Sukloed