"Alla trender går mot närproducerat"

Intresset för lokalproducerad mat ökar och nu startar en digital marknadsplats för norrbottningarna.

Malin Winsa, Noah.

Malin Winsa, Noah.

Foto: Privat

Näringsliv2021-02-16 08:15

Hej Malin Winsa. Många känner igen dig från Boden business park, nu har du tagit klivet till start-upen Noah. Berätta mer!

– Noah är en ny marknadsplats för lokalproducerade råvaror. Det är en app där konsumenter kan hitta mat från hela Norrbotten. Jag är själv urtypen för kunden vi vänder oss till. För jag vill själv gärna köpa lokalt men det har varit svårt att veta hur man får tag i det, producenter och konsumenter har svårt att hitta varandra. Det kommer finnas en stor bredd i utbudet, som potatis och morötter från Böle, kött från Bälinge, ost från Voullerim och senap från Haparanda.  

Var kommer verksamheten att ske?

– Tjänsten lanseras först i Luleå och Boden under våren.  Man beställer i appen och får sina varor hemkörda via vårt samarbete med Svensk hemleverans. Framöver kommer man även att kunna köpa och hämta själv, från bonden eller producenten. 

Hur ser konkurrensen ut?

– Det finns fler appar och många fina rekoringar men det som är ovanligt och hållbart med oss är att vi nyttjar ett befintligt logistiknät – tidningar och post ska ändå delas ut runtom i länet.  

Varför startade Noah?

– Det var entreprenörerna Linda och Anders Viljeros som kom på idén, tidigare verksamma inom restaurangbranschen. De såg hur svårt det var att få tag på lokala råvaror och då föddes idén om Noah. De visste att det fanns många duktiga producenter men funderade på hur man kan förenkla logistiken. Tomas Andersson från Brightnest nappade på idén och så startade bolaget 2019. Nu längtar vi efter lansering!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!