Alla bilar som registreras efter 1 juli i år påverkas av den nya skatten och gäller under de tre första åren.
Poängen med det så kallade bonus-malussystemet är att premiera bilar med låga utsläpp med bonus, och höja skatten på bilar med högre utsläpp.
En av anledningarna till att den nya skatten införs är att nå ett av Sveriges klimatmål att senast 2045 inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.
Utsläppen från transportsektorn (exklusive inrikesflyget) ska minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Regeringens bedömning är att fler kommer välja mer miljöanpassade lätta fordon efter att den nya skatten har införts. Medan flera remissinstanser befarar att det istället kommer att bromsa förnyelsen av fordonsflottan, eftersom att äldre bilar inte påverkas av den höjda skatten.
Dessutom ökar bränslekostnaden för bensin- och dieselbilar. Dieselpriset ökar med två procentenheter, plus inflation, vid nyår varje år.
I år höjs bensinpriset med 29 öre och diesel med 26 öre. Från och med 1 januari är det rekommenderade priset 14,61 kronor för 95-oktanig bensin och 14,66 kronor för diesel – med reservation för lokala variationer, enligt Expressen.