Stolpvirket inte lönsamt

Den 31 augusti lägger Green Cargo ned lastningen och lossningen av stolpvirke vid järnvägsstationen i Morjärv. Orsaken är för låg volym. Socialdemokraternas ordförande i Kalix, Robert Forsberg, ser stora risker för att skogsägarna öster om E 10 nu tappar sina leveranser av stolpvirke.

MORJÄRV2006-07-08 06:00
Vid Morjärvs järnvägsstation utgör stolpvirke till kraftledningsstolpar ett av de viktigare godsen. I år handlar det om 3.000 ton vilket motsvarar 100 lastbilar. Från den 31 augusti är det dock slut med verksamheten, enligt Green Cargos beslut. Volymerna är för små för att verksamheten ska vara lönsam.
- Vi drivs av rent företagsekonomiska hänsynstaganden. Om en verksamhet inte är lönsam lägger vi ned den och så är det i Morjärv, säger Mats Granat, planeringschef vid Green Cargo.

Kommersiell inställning
Robert Forsberg reagerar över Green Cargos kommersiella inställning.
- Green Cargo är ett statligt bolag. Då måste man också kunna ta regionalpolitiska hänsyn. Vill vi att hela landet ska leva kan vi inte bara ha transporter som ger bulkvolym, säger han.

Förlorade arbetstillfällen
Han ser fler negativa konsekvenser om beslutet genomförs. Förlorade arbetstillfällen, stopp för leverantörer och miljöhot.
- Om 100 tunga fordon ska frakta stolparna tar Green Cargo inte hänsyn till miljön trots att den är en del i deras övergripande mål.
Lars-Åke Nilsson arbetar som arbetsledare på Banverket underhåll med säte i Morjärv.
- Det här är helt galet och drabbar både skogsägare och åkerier. Green Cargo pratar om miljö, då borde de värna om järnvägen. Jag upplever att det inte är intresserat av små kunder, det vill bara ha de stora, säger han.
Det håller Mats Granat inte med om.
- Vem kunden är spelar ingen roll, det handlar enbart om ekonomi. I Morjärv ligger genomsnittsvolymen på tio vagnar per månad och det är för lågt.

"Hemligt"
Hur många vagnar som skulle ge lönsamhet vill Mats Granat inte kommentera. Vad Green Cargo tjänar på att lägga ned Morjärv svarar han inte heller på.
- Det är hemligt, säger han.
Green Cargos förslag på nya stationer för stolpvirket är Haparanda, Boden eller Luleå. Att se över beslutet en gång till, som Robert Forsberg föreslagit. är inte aktuellt, enligt Mats Granat.
- Vi arbetar dynamiskt. Ökar transporterna kan vi öppna Morjärv igen, men det är inte aktuellt nu, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om