Tanken var att den sista tågklareraren skulle lämna Morjärv i mitten av december.
I stället skulle det nya trafikledningssystemet ERTMS, European Rail Traffic Management System ta över. Ett standardiserat europeiskt säkerhetssystem för järnvägar, baserat på radiolänkteknik, som syftar till att möjliggöra gränsöverskridande tågtrafik.
Men så blir det inte. Orsaken är att systemet inte fungerar som det ska. Men den personliga kunskapen finns kvar vilket innebär att tågklareraren i Morjärv fortfarande kommer att hålla koll på trafiken längs banan.
Minst ett år
- Till att börja med kommer vi att ha kvar personal i Morjärv ett år framåt men det kan bli ännu längre, säger Urban Sandberg, chef för driftledningscentralen i Boden.
Även i Haparanda blir personalen kvar under en längre tid, enligt Sandberg. Allt handlar om de olika delarna i ERTMS-systemet.
- En del i systemet är det man installerar längs banan, en annan är det som installeras på tågen. Det är däremellan det ännu inte är klart vilket gör att tidsplanen har blivit framflyttad, säger Urban Sandberg.
I och med Haparandabanans upprustning kan stora företag som till exempel Outokumpu öka sina leveranskvoter då både hastighet och antal tåg kan utökas. Att det nu försenas oroar inte Urban Sandberg.
Klarar viss ökning
- Vi klarar av en viss transportökning med dagens system men naturligtvis får det här inte dra ut hur länge som helst. Ökar trycket måste vi kanske se över anledningen, säger han.
Innebär förseningen en fördyring?
- Ur mitt perspektiv som ansvarig för trafikledningen är det inga orimliga kostnader. Vi har en lång uppsägningstid för att personalen ska vara tillgänglig om något händer.
Är du överraskad?
- Nej. En tidsplan är något att hålla sig efter men man får också vara beredd att korrigera den, säger Urban Sandberg.