På 1990-talet satsades 40 miljoner för att återskapa den historiska transportled där ren och ackja drog malm på 1600-talet. En sträcka på 21 mil från Gällivare till Strömsund.
Visionerna var stora och turistnäringen optimistisk. Men det fanns ingen plan för drift och underhåll och förfallet blev ett faktum.
- Man ville återskapa Malmens väg på gammalt vis utan tryckimpregnerat virke, med fina träskyltar och sticktak på stugorna. På bara några år var mycket förstört, berättar Per-Ulf Sandström från Råne älvdal utveckling AB.
Upprustning
Nu har broar lyfts, skyltar bytts och sly röjts bland annat. Initiativet av upprustningen står Råne älvdal utveckling AB för med bidrag från Leaderprogrammet (EU), stiftelsen Råne älvdal och Råne älvdal utveckling AB.
Kryssmarkeringarna har bytts till plast och taken till plåt. Mer hållbart men någon måste ändå ta på sig underhållet. Per-Ulf Sandström är hoppfull:
- Vi för diskussioner med Bodens kommun om ett långsiktigt avtal och jag tror att det finns stora chanser.
Kommunansvar
Varje kommun har ansvar för sin del och Bodens kommun betalar i år 150.000 kronor för att Råne älvdal utveckling AB ska sköta driften, berättar kommunalrådet Torbjörn Lidberg.
- Ja, skötsel och underhåll måste ordnas för framtiden. Det är självklart att vi måste titta över den här lösningen med att utvecklingsbolaget tar över det.
Per-Ulf Sandström hoppas dessutom på ytterligare 50.000 för drift, men får inga löften.
Idén till Malmens väg uppstod på 1980-talet när man ville freda Råneälven från utbyggnad av vattenkraft. Under 1600-talet fraktades här under en hel vinter lika mycket malm via ren och
ackja som det i dag ryms i en vagn på tåg.