Till skillnad från många andra charkuterier handknyter Petterssons all sin prinskorv.
– Vi har valt att inte ta in maskiner, det är viktigt för oss att ha kvar hantverket och resultatet blir en mer charmig prinskorv, konstaterar vd:n Tomas Blomster när Extra hälsar på i lokalerna på Torpgärdan.
Inför julen, som är en av Petterssons viktigaste högtider, ökar de sin försäljning av prinskorv med hela 90 procent. Och förutom just prinskorven, som är ett givet inslag på julbordet, producerar de även storsäljare som kalvsylta, pressylta och julkorv..
– Det är full rulle här och alle man är på plats fram till den 22 december, säger Jan Sörensen, produktionschef.
Tomas Blomster tillträdde vd-posten för anrika Petterssons för ett år sedan och har börjat bli varm i sin nya kostym.
– Det har varit ett spännande år och mycket att sätta sig in i. Det har varit en helt ny bransch för mig och det känns som att jag har kommit till många nya insikter. Vi tror på kvalitet och mathantverket från Norrbotten, det är något som vi aldrig kommer tumma på och fortsätta jobba stenhårt för. Vi vill att våra kunder både lokalt här i Norrbotten och i Stockholm ska bli medvetna kunder både om våra produkters kvalité och innehåll, men även vikten av att handla lokalt och svenskt.
Vad har ni siktet inställt på 2018?
– Vi har många spännande planer. Vår plan är att ta ytterligare mark. Vi vill få ut vårt budskap om att vi är duktiga på att göra charkuteri. Vi ska exportera Norrbotten och där kan vi ta plats, det blir nästa års fokus.