By utan telefon och bredband – informerades inte

I Månsbyn utanför Kalix är 60 abonnenter utan bredband och telefoni. Det dröjde en månad efter att felet uppstod innan de informerades. Nu riktar bybor skarp kritik mot Telia och Kalix kommun.

Saknat information. Det dröjde en månad innan kommunen informerade om kabelfelet. För dåligt anser Lars Henriksson och Kjell Tingvall, som anser att internet är en viktig samhällsfunktion.

Saknat information. Det dröjde en månad innan kommunen informerade om kabelfelet. För dåligt anser Lars Henriksson och Kjell Tingvall, som anser att internet är en viktig samhällsfunktion.

Foto: Nils Jönsson

Månsbyn2014-07-04 07:00

– Det har inte varit ett ord om det på en månad, i början visste vi inte hur många som var drabbade, säger bybon Lars Henriksson.

En skada på en tele- och bredbandskabel som ligger i älven mellan Gammelgården och Månsbyn gör att omkring 60 abonnenter i Månsbyn inte har fungerande bredband och telefoni. Nätägaren Skanova arbetar nu med att laga kabeln och prognosen är att felet ska vara åtgärdat i dag.

Byborna Kjell Tingvall och Lars Henriksson tycker inte att Kalix kommun har tagit problemet på allvar och att informationen kring felet på kabeln varit minst sagt bristfällig. De menar att telefoni och internet är viktiga samhällsfunktioner som kommunen har ett att ansvar att informera om. Bristen på information har spridit osäkerhet och oro i byn den senaste månaden.

– Det hade ju kunnat vara värre än så här, vilken beredskap har kommunen för krislägen? Kommunen måste lära sig något av det här, säger Lars Henriksson.

– Anser de inte att det här är en stor sak? Var går gränsen i så fall? Vad är en stor sak? Vi anser att internet är en viktig samhällsfunktion, säger Kjell Tingvall.

Den 26 juni, över en månad efter att kabelfelet uppstod, lade Kalix kommun ut information från Telia på sin hemsida.

– Den information de nu lämnar, efter en månad, måste de lämna tidigare. Skadan blev vecka 21, vecka 26 börjar diskussionen som skulle ha startat direkt, säger Kjell Tingvall.

– Det är bra av kommunen att sända ut det, men när Telias bredband är trasigt är det inte så många här som kan se det. De borde ha skickat ut information med veckobladet som kommer i brevlådan i stället.

I dag ska alltså felet ha rättats till. Björn Berg, informationsansvarig på Telia, lovar kunderna i Månsbyn stabil telefoni, och minst lika stabil bredbandsuppkoppling. Han lovar också kompensation för perioden utan service.

– Det kommer att bli kompensation, vi kommer att ta det med varje kund, säger han.

– Vi har erbjudit kostnadsfri vidarekoppling från kundernas fasta telefoner till mobiltelefonen. Så även om de inte varit isolerade är det klart att man känner med kunderna.

Till skillnad från boende i Månsbyn anser Björn Berg att information har nått ut.

– Vi har informationsansvaret, det kan vi aldrig komma ifrån. Men jag vill framhålla att vi har haft ett otroligt bra samarbete med Kalix kommun, det har fungerat jättebra, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!