Metall dömer ut väghållningen

IF Metall hyvlar av Europavägarna i Malmfälten rejält. E 10 är en ren katastrof ur trafiksäkerhetssynpunkt, menar facket i brev till näringsdepartementet. Men förslaget om 420 kilometer trefiligt med mitträcke ...? Då hisnar vägdirektör Lena Dahlgren.

MALMFÄLTEN2008-01-04 01:45
Snöröjningen längs E 45 kritiserades redan i höstas av Metallfacket i Aitik. Nu har inflytelserika Industrifacket Metalls avdelning i Malmfälten resonerat ihop sig i frågan med en skrivelse om vägar och snöröjning i Malmfälten. Den sänds till landstinget, näringsdepartementet och Vägverket.E10 Töre-Riksgränsen döms ut som en ren katastrof ur trafiksäkerhetssynpunkt med tung trafik och få omkörningssträckor som är säkra, menar IF Metall.Smal och kurvig
"Det kan inte finnas många vägar i Sverige som har så mycket tung trafik på en sådan vägstandard. E 10 är smal, kurvig och kuperad", skriver avdelningsstyrelsen.Vintertid är dessutom vägarna dåligt plogadeKraven: Rusta upp sträckan Riksgränsen - Töre. Gör den fyrfilig med skilda vägbanor eller trefilig med mitträcken. Upphandla ordentlig snöröjning på vägarna i Malmfälten. Vägverket måste kontrollera hur entreprenörerna sköter sina åtaganden.Lena Dahlgren, vägdirektör på Vägverket Region Norr, håller med om att E10 inte är bra.-Nej, inte i förhållande till de hastigheter som gäller på vägen. Sänkning? Nja, alternativet är inte så bra eftersom vägen är viktig ur regional synvinkel. Exempelvis pendlar många.Att göra vägen fyrfilig eller trefilig med mitträcke är inget att tänka på i dagens ekonomiska läge. En beräkning mellan Kurirens tumme och pekfinger pekar på 1,5 - miljarder kronor för trefiligt med räcke för de 420 kilometrarna.Glest
Problemet är den glesa trafiken i förhållandet till kostnaderna. Cirka 2.000 dygnsfordon rullar i nedre delarna, men sedan tunnar det ut norröver. - Vi prioriterar ju E 4 i första hand där det är mest trafik och där ombyggnader gör mest nytta.Det som Vägverket realistiskt riktar in sig på i första hand för E 10 är sidoområdena. Där kan träd och stenar tas bort och sidoräcken monteras på vissa håll.- Kanske kan man räta några kurvor. Men annars har jag svårt att förstå hur vi skulle kunna motivera hem 42 mil trefältsväg.Beträffande snöröjning ställs samma krav på E 10 som på andra vägar. Trafikmängden avgör nivån.- Jag upplever inte att snöröjningen är problemet, utan mer halkan eftersom vintrarna har varit konstiga senaste åren. Det har pendlat mycket kring nollstrecket. Vi ska titta på kriterierna där.Inte sämre vinterväg
Någon minskad vinterväghållning har dock inte varit på tal. Den uppgiften har figurerat i media, men är en missuppfattning, förklarar Lena Dahlgren. - Vi har inte tänkt försämra på E 10.Hon förstår inte förslaget att Vägverket ska kolla entreprenörerna bättre.- Vi gör samma stickprov där som på andra ställen. Dessutom är alla trafikanter kontrollörer. Många ringer vår informationscentral, vilket driftledarna får veta och åker då ut och kollar. - Nej, jag har inget belägg för att entreprenörerna inte sköter sig. Jag vet inte om Metall har det? Men vi ska naturligtvis titta på vinterdriften om något kan fördelas om eller göras bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!