"Om en vajer går av, då släpper allting"
En säkerhetssele som är fäst i kroken från kranbilen används vid arbete i den aktuella olyckskorgen. - Men det hjälper ju inte om en vajer går av, då släpper allting, säger Mikael Jonsson.
kom som en chock. Mikael Jonsson jobbade i korgen några veckor före jul.
Foto:
Kollegorna kunde inte heller ge något besked under tisdagen.- Jag vet inte alls om det har släppt eller om något har gått sönder. Men korgen lossnar ju inte av sig själv. Den kan helt enkelt inte det.Ett säkerhetslås ser till att själva upphängningen inte kan "hoppa av" från kroken som sitter i vajerspelet från kranmaskinen, berättar han.I samma krok fästs också livlinorna.Hjälper inte
- I fall själva korgen pajar så ska man sitta fast i kranens krok. Men det hjälper ju inte om en vajer går av, då släpper ju allting. Alltså en vajer i själva kranspelet. För du kan inte sätta fast livlinan i själva kranbommen, då får du en livlina som är 100 meter lång. De vi har är tio eller tolv meter långa, säger Mikael Jonsson.Han berättar sedan att det finns kollegor som vägrar att åka ner i schakten i korgarna. Själv har han inga problem med dessa arbeten.- Det är väl lite hur man är som människa men mig gör det ingenting, säger han.När arbeten utförs på plats i korgen har de kontakt med kranföraren via radiokåpor på hjälmen. På det sättet styr de hur korgen förflyttas i schakten.Litar på grejerna
Mikael Jonsson tror inte att han kommer att ha några problem att kliva in i dessa arbetskorgar i framtiden om det skulle behövas.- Man kommer väl att fundera lite grann men jobbet ska ju göras. Nog litar jag på grejerna, säger han.Under gårdagen fortsatte polisens utredare att undersöka olycksplatsen. Men något svar på varför korgen släppte från kranbilen finns inte ännu, förklarar polisens förundersökningsledare, Per Wahlström. Ett antal vittnen har också förhörts sedan olyckan.De förolyckade männen har förts till den rättsmedicinska avdelningen i Umeå för att undersökas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!