Det var natten till fredagen som ett tåg lastat med 15 containrar spårade ur mellan Abisko och Kiruna. Först på torsdag eftermiddagen räknar Trafikverket med att trafiken ska komma igång igen. Malmtransporterna till Narvik får vänta och passagerare utefter malmbanan får åka buss.
Men frågan är varför ett tiotal av containrarna föll av sina vagnar vid urspårningen? Det ska helt enkelt tekniskt inte vara möjligt, annat än om containrarna lyfts rakt upp. Annars låser tappar fast dem vid hjulaxlarna.
– Detta ska inte kunna hända, säger Mats Hollander som är kommunikationschef på Green Cargo som körde olyckståget.
– Vi måste verkligen arbeta grundligt med vår undersökning. Vi har aldrig varit med om något liknande.
– Vi har inga indikationer på att rutinerna inte följts när containrarna placerats på vagnarna, säger Geir Harald Brembo vid Schenker i Narvik säger till norska tidningen Fremover.
– Men vi gör i alla fall en undersökning.
Under natten till fredagen blåste det hårt i Kirunafjällen. Vindstyrkor på mellan 27 och 28 meter per sekund uppmättes.
Containrarna på olyckståget var tomma.
Det urspårade tåget rev ner kontaktledningar och stolpar utefter en sträcka på 1.200 meter.
– Vi har fått byta ut nio stolpar och 400 sliprar, säger Fredrik Rosendahl som är underhållschef för Trafikverket i Norrbotten.
Fredrik Rosendahl är noga med att inte spekulera om olycksorsaken.
– Utredningen får visa det. Vi ser ytterst allvarligt på händelsen.
Arbetena för att reparera elanläggningarna i Bergfors pågår i princip dygnet runt.
Den nya omlastningscentralen i Kiruna som invigdes i somras har räddat situationen för företagen som transporterar gods. Godset lastas om på lastbil och körs vidare över gränsen. En veckas avbrott i trafiken får dock större följer för LKAB.
– Vi ser ändå att våra lager i Narvik kommer att räcka, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB.
Produktionen i pelletsverken fortgår, men istället för att lastas direkt i malmvagnarna får pelletarna lagras på marken. När tåg går igen får man lasta malmvagnarna från högarna med hjullastare.