I tv-serien ”XOXO Luleå” får vi följa bland annat youtubern Malin Åsén och studenten Sakib Chowdhury som upptäcker Luleå. Det första avsnittet släpptes i måndags och på torsdagen har det bara klickats cirka 625 gånger på Yotube.
Serien kommer gå i sex delar och varje avsnitt har kostat runt 50 000 skattekronor, alltså totalt 300 000 kronor. Det motsvarar ungefär statsbidraget av en ny Luleåbo, enligt Roger Jönsson, Luleås kommunikationschef,
– Om vi kan få att en mer skriver sig här per avsnitt har vi gått plus minus noll.
Målet är att minst 850 personer ska folkbokföra sig i Luleå kommun nästa år. Med ”XOXO Luleå” vill kommunen nå ut till 18-35-åringar för att först få dem intresserade av Luleå med förhoppningen att de ska vilja flytta, och slutligen bosätta sig i Luleå.
Att synas på digitala platser är ett sätt för kommunen att finnas bland den yngre målgruppen.
– Vi minimerar andra saker som vi har jobbat med som print till exempel för att ha råd att göra det här för jag tror att vi kan nå fler på det här sättet, säger Roger Jönsson.
På Luleås officiella Facebook-sida har det första avsnittet fått över 11 000 tittningar och delats cirka 60 gånger. Men att spridningen på Youtube inte är lika lyckad är för tidigt att säga något om, enligt Roger Jönsson.
– Vi kan först utvärdera efter ett halvår. Man kan inte skörda frukt på en vecka, säger Roger Jönsson, kommunikationschef på Luleå kommun.
Det finns en naturlig förklaring till de låga siffrorna på Youtube, enligt reklambyrån Vinter som har producerat serien. Serien har gjorts för att kunna ses på Facebook. Publiceringen på Youtube är enbart för att kommunen ska ha en teknisk möjlighet att visa upp den på sin hemsida.
Enligt Jönsson har de betalat cirka 30 000 kronor för helgannonser på bland annat Facebook och Instagram med fokus på studentstäder.
– Vi har riktat oss till ett antal orter som Umeå, Uppsala och Stockholm. Det är oftast dit många flyttar från Luleå.
Även om serien släpps i december är det vare sig vinterlandskap eller norrsken i de första avsnitten.
– Vi hade en diskussion om det där. Vilket kapitel ska vi börja med? Men nu landade vi med att ta en student från södra Sverige.
I samband med att utflyttade Luleåbor hälsar på över julen släpps nästa del. Då kommer 22-åriga Malin Åsén vara huvudperson. Hon har i dagsläget över 10 000 prenumeranter på Youtube och över 3 500 följare på instagram och kommer kunna nå ut med filmerna i sina kanaler.
– Malin är en ung framåt människa som jobbar som influencer i Luleå så då kändes det ganska naturligt att lyfta fram henne. På samma sätt som Josef Love, (som skrivit musiken i avsnitten), är en ung framgångsrik musiker i Luleå.